‘Strategie is een werkwoord, niet schrijven maar doen’

Steeds meer bedrijven willen zich er mee bezig houden of doen het al: webmarketing. Er zijn veel manieren om producten en diensten via internet onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. De kans op succes is het grootst als u van tevoren erg goed nadenkt hoe u uzelf en uw product wilt presenteren.

Veel ondernemers denken in deze economisch moeilijke tijd na over welke kant ze op willen met hun bedrijf. Wim Kiezenberg, eigenaar van ontwerpbureau Designagain in Middelburg, heeft een heel breed scala aan klanten, maar voor ieder van hen geldt dat hij ze adviseert om eerst goed na te denken over wie je bent, wat je doet en wat je kan. ‘Het is belangrijk om je te verdiepen in het merk en vervolgens te bepalen waaraan een bijbehorende huisstijl dan moet voldoen. Wat wil je uitstralen naar (potentiële) klanten? Veel ondernemers zoeken niet ver genoeg uit wat er echt moet gebeuren. Laat je wat dit betreft zo onafhankelijk mogelijk adviseren.’

Wanneer dat helder is, is de volgende stap het kiezen van de in te zetten tools. ‘Offline en online raken steeds meer geïntegreerd, de koppeling tussen beide is van groot belang,’ vindt Koos Luijk van communicatiebureau Buro Windkracht uit Goes. ‘Denk aan de flyer met QR code die klanten naar je website leidt. Of aan de vermelding van Twitter- en Facebookaccounts in nieuwsbrieven. Sta wel goed stil bij het effect ervan, levert het je het gewenste resultaat op? Kies bewust dit doe ik wel, dit doe ik niet. Een blog op je website zetten en er  vervolgens eens per jaar wat mee doen, werkt niet. Net als eens per maand een tweet op Twitter plaatsen, werkt ook niet. ’

Tanno van Waarde eigenaar van het bureau VisieCom Internet & Print voegt hieraan toe dat het van belang is regelmatig uw website of webshop te optimaliseren om te komen tot de gewenste conversie. Met name de eerste pagina die de bezoeker te zien krijgt moet de juiste call-to-action” bezitten. Bezoekers moeten verleidt worden door thema’s, testimonials, beoordelingen en of aanbiedingen om door te klikken voor een aankoop of het maken van contact. De juiste opzet van conversie verhogende acties wordt nog maar al te  vaak onderschat. Bovendien zijn uw inspanningen pas te meten als u nauwlettend omgaat met webanalyse en dus uw website optimaliseert op basis van door u vastgestelde doelen en deze meet.

De ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel. Zowel Kiezenberg, Luijk als van Waarde signaleren diverse trends in webmarketing. Allereerst is de inzet van social media inmiddels door vele ondernemers omarmd. Kiezenberg: ‘De term social media wordt wat concreter, resultaten worden nu zichtbaar. Eerst groeide het heel hard en nu is het er gewoon. Wel een tip: als je het gebruikt, doe het serieus. En laat het alsjeblieft niet over aan de stagiaire.’ Van Waarde voegt hier aan toe: ‘Het inzetten van Social media is het meest effectief als je zelf ook hoogwaardige informatie deelt die relevant is voor jouw doelgroep. Hierdoor gaan mensen jou zien als autoriteit. Ga de dialoog aan met je volgers en promoot subtiel je diensten. Verder ziet Kiezenberg het aantal webwinkels en het online winkelen nog steeds explosief toenemen. Tenslotte ziet hij de manier van ontwerpen veranderen. ‘Responsive design is heel erg in opkomst. Dat betekent dat je meer denkt vanuit de gebruiker, je houdt rekening met het apparaat waarop een website bekeken wordt en de gebruiker kiest zelf de huisstijl waarin hij websites wil bekijken.’

Een trend die hier volgens Luijk op aansluit is dat het mobiele verkeer enorm is toegenomen. ‘Steeds meer mensen hebben een Ipad of smartphone waarop ze websites bekijken. Daarom is het dus belangrijk dat een corporate website op verschillende apparaten goed functioneert. Je ziet dat het gebruik van QR codes en het nieuwe Layar daardoor ook toeneemt. Daarnaast heb ik het idee dat er een trend ontstaat van de illusie bij ondernemers dat door alle mogelijkheden op het gebied van webmarketing, acquisitie niet meer nodig is. Hierdoor worstelen ze met het naar zich toetrekken van klanten. Maar die komen nu eenmaal niet vanzelf naar je webshop.’ En dat laatste heeft uiteraard veel te maken met de vindbaarheid van uw website. Een website is meestal technisch zo in elkaar gezet dat het mogelijk is om door zoekmachines gevonden te worden. Maar waar het vervolgens om draait is de content. Verplaats u in uw klant, waarop zoekt deze en waarop wilt u gevonden worden? Kiezenberg heeft nog wel een tip voor u: ‘Optimaliseer een tekst wel voor zoekmachines,maar pas een tekst nooit aan voor SEO. Authenticiteit gaat wat mij betreft boven alles.’

Van Waarde ziet een toenemende trend in de ontwikkeling van mobiele applicaties. Deze “Native apps” kunnen een enorme boost geven aan uw naamsbekendheid. Zeker als deze interactief is met sociale netwerken. Zo kan bijvoorbeeld een sportschool in samenwerking met een zorgverzekeraar trainingsprogramma’s en diëten aanbieden. Behaalde resultaten worden dan opgeslagen en eventueel geplaatst op het sociaal netwerk van de gebruiker. U kunt een app ook uitstekend als service instrument aanbieden voor bijvoorbeeld reserveren, berekeningen en eerste lijn storingen. Tenslotte vult Van Waarde aan dat het altijd begint met: “wat past het beste bij mijn organisatie en klanten” alvorens men een kanaal kiest.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *