Binnen 10 jaar zelfrijdende auto’s

Met zoveel autoliefhebbers en – experts bij elkaar vormde het Drive-in Business Event van Zeeland Business een mooie gelegenheid om een blik te werpen op de toekomst van de mobiliteit. Gespreksleider Marc Volleman vroeg drie specialisten het hemd van het lijf. Conclusie: elektrisch rijden is onomkeerbaar, diesel gaat eruit en binnen 10 jaar is sprake van zelfrijdende auto’s.

In het fraaie decor van landgoed Twistvliet krijgen Pieter Louwerse (Auto Poppe), Iven van Banning (Auto Sturm) en Alex Vermare (Tramper Goes) de gelegenheid hun kennis te delen met de aanwezige ondernemers. Alex merkt op dat de zelfrijdende eigenschappen van auto’s al langzaam aan hun intrede doen. “De topmodellen van Hyundai hebben bijvoorbeeld al een rijstrook-assistent (Lane Keeping Assist) en het systeem Smart Cruise Control, dat een constante snelheid en veilige afstand houdt tot de voorligger – ook als deze snelheid vermindert.

Augmented reality
Met augmented reality, letterlijk vertaald ‘toegevoegde realiteit’, kun je virtuele elementen toevoegen aan de omgeving waarin je je bevindt. Bij verschillende automodellen is het al mogelijk om informatie op de voorruit te laten weergeven. De bestuurder kan zo bijvoorbeeld de snelheid en de gewenste route in de gaten houden, zonder naar het dashboard te kijken. Pieter merkt daarbij op dat de rust, het comfort en de veiligheid toeneemt. Wel vergen al deze ontwikkelingen het nodige van de monteurs. “De traditionele automonteur bestaat niet meer. Het zijn in feite allemaal computerspecialisten.”

Technologische vernieuwing
Tijdens het Drive-in Business Event blijkt eens te meer dat de automobielindustrie niet stil zit en sterk inzet op technologische vernieuwing. Zaken als zonnepanelen in de daken, het gebruik van carbon, car2car communicatie en het gebruik van kinetische energie wordt volop onderzocht en zelfs al toegepast.

Elektrisch rijden
Wat betreft het elektrisch rijden signaleren de heren een groot gebrek aan laadpalen. “We hebben in Goes één snellaadpunt, maar verder is het dun gezaaid. Laat staan als je buiten Nederland rijdt, dan heb je een probleem”, aldus Iven. Ook is de actieradius van elektrische auto’s nog steeds gering, circa 400 kilometer. Wel aantrekkelijk is de geringe fiscale bijtelling van 4%. De gunstige bijtellingstarieven voor hybrides zijn vervallen. Daarvoor geldt sinds 1 januari van dit jaar weer 22 procent. Immers, in de praktijk reden veel gebruikers vooral op benzine omdat actieradius te klein was als er puur elektrisch werd gereden. Het wachten is nu op een passend aanbod aan volledig elektrische auto’s die ook geschikt zijn voor het mkb en particulieren. Ook het aantal aanwezige laadpalen speelt een rol in de keuze om elektrisch te rijden. Die zijn er volgens de auto-experts nog veel te weinig. Kees Boer van Ecotap kondigde een pilot aan om samen met CZAV 150 laadpalen in Zuidwest-Nederland te plaatsen.

Tekst: Caroline Houmes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *