Digitalisering zorgt voor stroomversnelling

Tijdens de crisisjaren had de autobranche het zwaar. Dat gold ook voor veel autoschade en -onderhoudsbedrijven. Twee Zeeuwse ondernemers vertellen hoe ze met innovatieve diensten of slimme investeringen toch goed konden blijven presteren.

Bij Autoschade Bosselaar in Koudekerke zou je niet zo snel een concertvleugel in de werkplaats verwachten. Maar naast autoschadeherstelbedrijf is Bosselaar ook een gespecialiseerde spuiterij. Frits Bosselaar legt uit: “Veel industriële spuiterijen doen ‘ruwer’ werk. Wij leveren op alle producten die we spuiten autokwaliteit. Heel glad afgewerkt en glanzend gelakt. Van keukenkastdeurtjes en designstoelen tot radiatoren. Ook zitten er weleens uitzonderlijke verzoeken tussen: bijvoorbeeld een grafkist in een specifieke kleur. Daarvoor hebben we speciale, sneldrogende lak. En voor De Nood spuiten we alle lantaarns die op het Lange Voorhout in Den Haag staan.”

Gitaren van Bløf
Bosselaar is een bekende naam in Nederland en België als het gaat om het spuiten van gitaren. “Veel gitaarbouwers komen hier langs om de instrumenten door ons te laten lakken of beitsen. Zo hebben we de gitaren gespoten van Bløf, van Brian May van Queen en zelfs van bands uit de VS. Ook veel pianobouwers brengen hier hun vleugels, omdat dat spuitwerk aan veel eisen moet voldoen. Wij hebben alles daarvoor in huis.” Bij Autoschade Bosselaar doen ze al dat werk met vijf medewerkers. “We zijn gespecialiseerd in kleur. We hebben basismengkleuren en maken de kleur op maat met een scanner of met de hand. Wij weten wat een druppeltje rood of geel met een kleur doet.”

Boordcomputer signaleert
Profile Car & Tyreservice Zeeland gevestigd in Goes, Middelburg, Terneuzen en Hulst is zich gaan onderscheiden door non-stop-shopping te bieden op alles wat met mobiliteit te maken heeft. Enrico Plasschaert, mede-eigenaar, licht toe: “Omdat klanten met alle automerken bij ons kunnen aankloppen, moeten we ontzettend veel kennis in huis hebben en op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. De tendens van de laatste jaren is dat auto’s zelf bepalen wanneer ze een onderhoudsbeurt nodig hebben. Waar je vroeger volgens een schema onderhoud inplande, vertelt de boordcomputer nu wanneer je naar de garage mag en wat er moet gebeuren.”

Betere kwaliteit
Vroeger deed de monteur in de garage eerst de motorkap open. Nu wordt de auto direct op de computer aangesloten. Enrico: “Die verregaande digitalisering is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt en maakt het onderhoud sneller, maar ook steeds specialistischer. Een andere ontwikkeling is de betere kwaliteit: een auto kreeg vroeger na 100.000 kilometer vaak veel onderhoudskosten, tegenwoordig pas bij veel hogere kilometerstanden. Al is tijdig onderhoud dan juist essentieel, omdat motoren technisch gezien steeds vernuftiger worden. Alle medewerkers volgen daarom continu trainingen: van onze bandenmonteurs tot onze autotechnici. Ook onderdelen worden kwalitatief beter. Daarom kunnen we daarop tegenwoordig al twee jaar garantie geven.”

 

Tekst: Marjolijn Bergmann
Fotografie: Jan de Carpentier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *