Een klassieker voor de dorst

Een appeltje voor de dorst: op de bank of in de garage? Steeds vaker gaat de voorkeur uit naar de aanschaf van een oldtimer in plaats van overschrijven naar de spaarrekening. Beleggen in oldtimers is een bijzondere zet, die naast een goede investering ook een fijne vrijetijdsbesteding kan betekenen.

De oldtimermarkt is volop in beweging. Niet alleen de exclusieve modellen stijgen in waarde. Ook de meer gangbare exemplaren worden meer waard. Welke modellen populair zijn, weet Dick van Zandwijk, directeur van ABS Autoherstel in Zierikzee. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in restauratie van oldtimers. “De Amerikaanse merken uit de jaren dertig en veertig zijn gewild, bijvoorbeeld Buick, Chrysler, Cadillac en de Mustang uit de jaren zestig. Verder doen Volkswagenbusjes, Mercedes, Bentley en Austin Healey het goed. Maar wil een keuze echt renderend zijn, dan komt er meer bij kijken. In het beste geval heeft de auto ‘matching numbers’. Dat betekent dat een voertuig nog alle gecodeerde originele onderdelen heeft vanuit de fabriek, toen de auto nieuw was. Dit maakt de investering in een oldtimer nog waardevoller.”

Raadpleeg een expert
Wat de harten van ‘echte oldtimerfans’ sneller doen slaan? Van Zandwijk: “Oude auto’s die met respect zijn gerestaureerd zijn een lust voor het oog. En voor het oor: het motorgeluid is uniek.” Slimme investeerders raadplegen voor de aanschaf van een oldtimer een expert. Die begeleidt klanten die een bepaald type auto zoeken als beleggingsobject. Van Zandwijk vliegt er onder andere voor naar Amerika. Wie over vermogen beschikt en er niets mee doet, gaat er de laatste tijd op achteruit. De bankrente is historisch laag. De vermogensbelasting zorgt voor een negatief rendement. De beursopbrengsten vallen ook tegen. Dus de keuze voor vastgoed of een oldtimer ligt voor de hand. De juiste oldtimers leverden in de afgelopen tien jaar een rendement op van 250 procent. Nu stabiliseert de markt weer enigszins.”

Taxatie
De waarde van een oldtimer is niet een-twee-drie vast te stellen. Daar is een ervaren taxateur voor nodig. Eenmaal de auto aangekocht, is het de keuze aan de eigenaar om te restaureren of de klassieker te laten voor wat hij is. “De laatste gaat voor originaliteit in de puurste zin van het woord. Je hebt ook mensen die gaan voor ‘shiny’. Zij willen zoveel mogelijk restaureren met originele onderdelen maar doen ook consessies. Het ligt er ook aan of de oldtimer is aangeschaft als verzamelobject of dat de auto ook echt wordt gebruikt. Goed advies van een specialist aan de klant is belangrijk om er zoveel mogelijk opbrengst uit te halen.”

Sinds 2014 hoeft de bezitter van een klassieker ouder dan veertig jaar geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Voor oldtimers van 25 tot 40 jaar oud, is er een aangepast belastingtarief. Auto’s ouder dan 50 jaar zijn vrijgesteld van APK en wegenbelasting.

Tekst: Bianca Moorthamer
Fotografie: Ruden Riemens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *