Elektrisch rijden is een blijvertje

Elektrisch en hybride rijden is een aantal jaren van rijkswege flink gestimuleerd met lage bijtellingen en het afschaffen van de wegenbelasting. Inmiddels is van die regelingen weinig over. Je zou denken dat elektrisch rijden flink afneemt, maar niets is minder waar: “Het is een onomkeerbaar proces.”

Kees Boer is rayonmanager zuidwest Nederland van Ecotap, fabrikant van laadzuilen. “Wij zien een enorme opkomst van elektrisch rijden. Records worden telkens verbroken en daar komt voorlopig geen einde aan.” Het is volgens Boer het bekende kip-ei-verhaal. “Tot een paar jaar geleden zag je nergens laadzuilen, dus kocht niemand een elektrische auto. Gemeenten, restauranthouders en bedrijven wilden geen laadzuilen aanschaffen, want er was nauwelijks vraag naar. Die vicieuze cirkel is nu doorbroken, omdat inmiddels elk automerk een elektrisch model heeft ontwikkeld.”

En dat heeft meer gedaan voor elektrisch rijden dan welke stimuleringsmaatregel dan ook, zegt Boer. “Sinds een jaar merken wij veel meer vraag naar laadzuilen: iedereen wil opeens overal kunnen opladen: in de stad, bij de zaak, bij een restaurant.” In Zeeland heeft die ontwikkeling geleid tot een samenwerking tussen Ecotap en CZAV, eigenaar van onder meer Agrimarkt en Agritankstations. “Samen gaan wij het aantal laadpunten in Zeeland het komende jaar vertienvoudigen.”

Actieradius
Niels Visser, directeur van Havelaar Sustainable Vehicles in Goes is het met Boer eens: “Elektrische auto’s worden steeds betaalbaarder en nu willen de consumenten ze graag proberen. Om ze echt wijd verspreid te krijgen, moet de actieradius verder groeien, en dat gebeurt vanzelf: door technologische ontwikkelingen neemt die jaarlijks met vijf procent toe. Bovendien: nu het aantal laadzuilen toeneemt, is de actieradius minder van belang, omdat je straks overal kunt opladen.”

De fiscale stimuleringsregelingen van een aantal jaren geleden hoeft Boer niet terug. “Toen zijn er 60.000 hybride auto’s verkocht aan zakelijke rijders, die in de praktijk nauwelijks elektrisch reden. Dat was een farce. Mede door het gebrek aan laadpunten, reden die auto’s vooral op benzine. Door zich meer op de consument te richten zit de branche nu in de lift.” Niels Visser beaamt dat: “Die hybrides dragen wel bij aan minder uitstoot, als ze juist worden gebruikt. Maar er is vaak verkeerd mee omgegaan: de gebruikers profiteerden wel van de lage bijtelling, maar reden vooral op de benzinemotor, waarmee ze in de praktijk minder zuinig waren dan een doorsnee auto.”

Boer en Visser blijven geloven in de groei van elektrisch rijden. “Zo zeer dat wij binnenkort een eigen Nederlands merk presenteren: een volledig elektrische auto van een Canadese autofabrikant. We beginnen met een deelsysteem, waarbij gebruikers via een app in verschillende steden, waaronder Goes en Vlissingen, gebruik kunnen maken van deze auto. Na verloop van tijd willen we de auto ook gaan verkopen. Dus ja, ik geloof in de toekomst van elektrisch rijden.”

Tekst: Liesbet Mallekoote
Fotografie: Marijana Pajovic

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *