Innovaties transport & logistiek

Je nieuwe schoenen laten bezorgen door drones, winkelwagentjes die zelf de ideale route door de supermarkt kiezen en hybride bevoorradingsschepen: de transport- en logistieksector is volop in ontwikkeling. Al zijn sommige ideeën realistischer dan andere, zegt voorzitter Joost de Maat van Transport en Logistiek Nederland, regio Zuid: “De dag dat hier pakketjes met drones worden afgeleverd, is nog ver weg.”

Internationaal is Amazon een van de bedrijven die driftig experimenteert op logistiek gebied. De webwinkel heeft plannen voor de ontwikkeling van een vliegend magazijn, dat op flinke hoogte onder een zeppelin hangt. Kleinere zeppelins en drones kunnen vanuit dit magazijn pakketjes bezorgen en distributiecentra op de grond bevoorraden. Een misschien wel heel futuristisch idee, maar het bezorgen met drones heeft Amazon al eens succesvol getest. In Nederland zal dat voorlopig niet gebeuren: de regelgeving voor drones laat daar op dit moment nauwelijks ruimte voor.

Winkelwagentje
Ook in Amerika, en al iets dichterbij realisatie, is de ontwikkeling van de zelfrijdende winkelwagen. Supermarktketen Walmart heeft hierop patent aangevraagd en hoopt dit jaar de eerste zelfrijdende winkelwagen te introduceren. Aan de hand van een boodschappenlijstje op je smartphone rijdt het karretje de ideale route langs de schappen. Zo hoef je nooit meer te zoeken naar een product op je lijstje, ben je sneller klaar met boodschappen doen en is minder personeel nodig om klanten de weg te
wijzen. Afrekenen doe je met behulp van een scanner, dus in de rij voor de kassa is verleden tijd.

Uber
De transportsector kijkt met belangstelling naar een app die verladers koppelt aan vrachtwagenchauffeurs: vergelijkbaar met taxi-dienst Uber. De app wordt ontwikkeld door Amazon, maar is niet alleen bedoeld om pakketten uit de eigen webwinkel te bezorgen. Ook andere verladers kunnen er gebruik van maken. De lancering staat gepland voor komende zomer. Joost de Maat zou een dergelijke dienst wel zien zitten. “Dat is natuurlijk een ideale manier om je lege kilometers te reduceren. We proberen
onze ritten altijd zo af te stemmen dat je niet leeg terugrijdt, want dat kost veel geld. Het zou supermooi zijn als je onderweg een appje kreeg, om op de terugweg nog iets op te pikken. Vooral voor internationale chauffeurs zou het een uitkomst zijn, maar ook in Nederland heb je er profijt van.

Digitale vrachtbrief
De invoering van de digitale vrachtbrief, een initiatief van het platform Transfollow, is een andere technologische doorbraak waar De Maat erg blij mee is. In Nederland gaat het jaarlijks om 40 miljoen vrachtbrieven, die geleidelijk worden overgezet van papier naar digitaal. Een gigantische kostenbesparing: “Per vrachtbrief betaal je ruim 6 euro aan administratieve afhandeling. Als binnen een bedrijf elke chauffeur dagelijks met een handvol vrachtbrieven op pad is, kun je flink besparen.” De kosten kunnen naar schatting met 70 procent worden teruggebracht, nog afgezien van het gemak: “Je hoeft geen bergen papier mee te slepen, je kunt niets verliezen, alles staat in je telefoon: waar je geweest bent, wat je hebt afgeleverd, wie ervoor getekend heeft.” In Nederland wordt al volop gewerkt met de digitale vrachtbrief. De Maat hoopt dat het systeem binnenkort ook Europees wordt ingevoerd.

Alternatieve brandstof
Naast de digitalisering verwacht De Maat vooral ontwikkelingen op het gebied van alternatieve brandstoffen. “Dat is een landelijke trend, mede ingegeven door regelgeving. Zo werken wij zelf met elektrische koelmotoren in plaats van vervuilende diesels. Maar het is moeilijk om dat allemaal rond te rekenen. Zelf heb ik onlangs de Greendeal 2020-2025 getekend, maar het is nog onzeker of het volgende kabinet daarmee doorgaat. Volledig elektrisch rijden is nog niet mogelijk, dat is nog te duur en de accu’s hebben daarvoor nog onvoldoende capaciteit. Wat wel steeds meer gebeurt, is hybride rijden: diesel op de snelweg en elektrisch in de binnenstad.”

Hybride trimaran
Ook op het water wordt gezocht naar alternatieve brandstoffen. Zo ontwikkelt de Veka Group uit het Brabantse Werkendam een hybride trimaran, een catamaran met drie rompdelen, voor de bevoorrading van boorplatforms en windparken op zee. De trimarans worden gebouwd voor de Deense reder World Marine Offshore en de oplevering staat gepland voor deze herfst. Het schip kan 20 ton goederen en 24 personen meenemen en beschikt over een innovatieve aansturing. Op de schepen worden vijf waterjets geïnstalleerd. Drie worden direct aangedreven door dieselmotoren, de buitenste twee door permanente magnetische generatoren. Als back-up zijn er batterijen aan boord die worden opgeladen door de generator. Deze combinatie van diesel en elektriciteit maakt het de eerste hybride catamaran ter wereld.

Vervoersstromen
Verdere vernieuwende manieren van transporteren komen eraan, zegt De Maat, maar er zitten nog veel haken en ogen aan. “De regelgeving zit soms in de weg, net als de kosten. En wij zijn geen Randstad, waar 24 uur per dag allerlei bezorgdiensten rondrijden. Het gaat hier allemaal iets langzamer. Innovaties richten zich in deze regio meer op verbeteringen die passen bij het eigen bedrijf en het eigen product. Dan moet je eerder denken aan een nieuw soort kraan op de vrachtwagen dan aan drones.”
De Maat ziet wel ruimte voor verbeteringen in de regionale vervoersstromen. “Ik verbaas me regelmatig hoeveel verschillende leveranciers ’s morgens door de binnenstad rijden. Iedereen komt met zijn eigen vervoer. Moet je als supermarkt echt alle dagen twintig verschillende auto’s aan de deur hebben? Dat moet slimmer, met een overslagpunt of een distributiecentrum. Alleen de weg van het distributiecentrum naar de winkel: wie betaalt dat? Zolang we nog niet op water rijden, is dat een moeilijke afweging.”

 

Tekst: Liesbet Mallekoote
Fotografie: Marijana Pajovic

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *