Starterstips van ervaren experts

Een uurtarief is achterhaald, geld is niet het grootste probleem, succes bepaal je zelf en ook met een klein budget kan je goede marketing bedrijven! Een aantal experts geven tips om je jonge bedrijf te laten groeien! 

Tekst: Bianca Moorthamer

Doorbreek ‘uurtje factuurtje’ en creëer kansen
‘Uurtje factuurtje’ is achterhaald. Toegegeven, het gaat al even mee. Maar ben je in staat om dat los te laten dan levert dat kansen op. Arne Hulstein van de BusinessFabriek legt uit waarom. “Een veelgestelde vraagde is: hoe hang ik een prijskaartje aan wat ik lever? Wat je niet moet doen is kijken naar je buurman en goedkoper zijn”, vindt Arne. “Want je bent niet hetzelfde. Wat je vraagt, moet kloppen met wie je bent en wat je biedt. Dus bied je je klant een mooie zaak, een vriendelijk advies, een kop koffie? Dát is wat waard!”

Het kan ook goed zijn om de betaling uit de directe transactie te halen. “Soms zijn jouw klanten beter geholpen met een vorm van betaling die los staat van jouw directe dienstverlening. Door betalen voor gebruik – een abonnement structuur, of bijvoorbeeld een freemium model – is het goed mogelijk dat je klant vaker zaken met je doet.” Ik test graag met relevante klantgroepen wat de beste manier is om je omzet te laten groeien. “Het belangrijkste? Verdiep je in je doelgroep. Zij bepalen je verdienmodel.”

Hulp nodig? Kijk op www.businessfabriek.com/innovatieve-verdienmodellen

Ook met klein promotiebudget goed uit de verf
Ook met een klein budget kun je communicatief opvallen. Denk aan gewiekste inzet van gratis tools en online middelen. Zo creëer je de ideale communicatiemix. “Het budget voor marketing en communicatie van starters is meestal beperkt. Bereik je publiek op een onderscheidende manier met kostenbewuste middelen”, zegt Sandra de Blaeij van C-idee Communicatie. Ze zet een aantal tips op een rij:

Tip 1: Zorg voor een unieke naam voor je bedrijf.
Tip 2: Een professioneel ontworpen logo laat zien wie je bent en wat je doet. Het zorgt voor een goede eerste indruk bij je klanten.
Tip 3: Gebruik je logo online en offline in al je uitingen om herkenbaarheid te creëren.
Tip 4: Kies de ingrediënten voor de juiste communicatiemix. Je hebt minimaal een website, visitekaartje en sjabloon voor briefpapier nodig. Vul die aan met een e-mail nieuwsbrief en kies je sociale mediakanalen. Zorg voor berichten die persoonlijk, informatief en ‘fun’ zijn.
Tip 5: Wees niet bang om online en offline middelen te combineren.
Meer informatie? www.c-idee.com

Geld is vaak voor een klant niet ‘het probleem’
Haak jij af als je klant het te duur vindt? Niet doen! “Geld is vaak niet het werkelijke bezwaar”, zegt Mandy Voncken van de Motivatiefabriek. Wat is het wel? “Wees oprecht nieuwsgierig en vraag door!“ Mandy weet hoe je meer ‘ja’s’ uit je zakelijke gesprekken haalt. Ze leert zzp-adviseurs, experts en coaches hoe ze alle klanten en omzet krijgen die ze nodig hebben. “Zorg dat je je eigen aanbod tegen de juiste waarde verkoopt. Daar hoort zelfvertrouwen en de regie in zakelijke gesprekken bij.” ‘Geen geld’ is een veel voorkomend bezwaar. Mandy: “maar let op! Geld is vaak niet het issue. Vaak is men nog niet overtuigd van de waarde van jouw dienst. Ook komt het voor dat de klant niet overtuigd is van zijn eigen kunnen of bang is voor verandering. Blijf nieuwsgierig. Stel open vragen aan je klant en zorg voor de juiste gespreksopbouw. Heel belangrijk: luister! Als jij als specialist een passend aanbod doet en je klant reageert afwijzend, dan begint het gesprek pas. Stel vragen, zoals: ‘Stel dat geld geen rol zou spelen, zou je het dan wel doen?’ Prikkel je klant om verantwoordelijkheid te nemen; in actie te komen, over weerstanden heen te stappen en een besluit te nemen. Het gesprek wordt zo enorm waardevol voor je klant.”
Meer informatie? Kijk op www.motivatiefabriek.nl.

Succesvol ondernemen bepaal je zelf
Hallo ondernemer. Wat goed dat je voor jezelf gaat beginnen! Hoe ga je er nu voor zorgen dat je een succesvolle onderneming gaat ontwikkelen? Dat lijkt geen makkelijke vraag. Want hoe weet je wat goed is voor jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat klanten naar jou komen in plaats van andersom? Toch is het antwoord verrassend simpel: zorg dat je jezelf ontwikkelt, want dan ontwikkelt je bedrijf mee. Als jij weet wie jij bent en wat je wilt, dan neem je dat onbewust mee in je bedrijf. Dat resulteert in een krachtige combinatie, waarbij je bedrijf de versnelling in gaat. Een van dé middelen om jezelf te ontwikkelen als succesvol ondernemer is NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren). NLP helpt je om jezelf beter te leren kennen, om effectiever te communiceren én om focus te houden. Bewust én onbewust. Mijn belangrijkste tip voor jou als startend ondernemer is: ontwikkel jezelf en gebruik dit als belangrijkste wapen in je bedrijf.
Meer informatie? Kijk op www.bedrijfveer.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *