Tevreden werknemers: hoe onderzoek je het?

De Nederlandse werknemers zetten graag hun beste beentje voor. De stelling ‘Ik doe graag iets extra’s om bij te dragen aan het succes van mijn organisatie’ beoordelen Nederlandse werknemers met een 7,8. En hiermee is Nederland het schoolvoorbeeld van Europa.

Elke werkgever streeft het natuurlijk na: tevreden en gemotiveerde medewerkers. Maar wat zorgt er voor dat een medewerker van een bedrijf het naar zijn zin heeft? Uiteraard komt er meer bij kijken dan een copieus kerstpakket, wat procenten vakantiegeld of een 13e maand die het saldo doet groeien. Tevredenheid is een multidimensionaal begrip dat wordt gevormd door een heleboel aspecten.

Vaak wordt tevredenheid weergegeven met een cijfer, het liefst ook nog op een overzichtelijke schaal van niet meer dan vijf punten. Maar achter het cijfer schuilt een keur aan factoren die er voor zorgt dat de werknemers wel of geen voldoening uit hun arbeid halen. De belangrijkste aspecten worden gevormd door de basisomstandigheden zoals de beloning, de omgang met de directe collega’s, de arbeidsomstandigheden en de leidinggevenden. Daarnaast zijn er natuurlijk ook de minder in het oog springende voorwaarden, denk aan de begeerde auto van de zaak en de mogelijkheid om al dan niet thuis te werken. Het kan zijn dat een medewerker het naar zijn zin heeft vanwege de goede arbeidsverhoudingen met de baas en de collega’s maar zeer teleurgesteld is over zijn salaris. Overall gezien kan hij toch nog een gemotiveerde werknemer zijn. Wanneer een medewerker negatief is gestemd over een bepaalde factor die zijn werk beïnvloed hoeft het niet vanzelfsprekend zo te zijn dat hij ontevreden is over zijn gehele werksituatie.

Signalen
Maar zijn tevreden medewerkers ook gemotiveerde krachten? Gezien de reacties van ontevreden medewerkers zou je voorzichtig kunnen concluderen dat het veel bijdraagt. Immers medewerkers die zich niet prettig voelen in de organisatie zullen zich in eerste instantie terugtrekken en passief opstellen. Uiteindelijk kunnen ze zich zelfs afzetten tegen de organisatie en het bedrijf daadwerkelijk schade berokkenen. De dimensies worden onderzocht door middel van medewerkersonderzoek, bekend van ellenlange vragenlijsten en de angst van medewerkers “zie ik hier ooit iets van terug?”. Het venijn zit hem bij dit soort onderzoek dan ook vooral in de staart: succesvol opvolging geven aan de signalen. Om dit te bereiken wordt vaak anoniem onderzoek gedaan, maar wel dusdanig dat de medewerker zich gehoord en begrepen voelt, en goed te herleiden valt waar de ontevredenheid in de organisatie vandaan komt. De tweede uitdaging zit in het overzichtelijk houden van het aantal vragen en het geheel aantrekkelijk aan te bieden aan de medewerkers.

Tot slot: wie is nou eigenlijk de beste werkgever? Onderzoeksbureau Effectory uit Amsterdam maakt jaarlijks  en lijst van werkgevers met meer en minder dan 1000 mensen in dienst. Respectievelijk worden Stichting Buurtzorg Nederland en Red Bull Nederland het beste gewaardeerd.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *