Veilig de weg op

De verkeersintensiteit op de A58 is in de afgelopen jaren duidelijk toegenomen. Kwamen er in 2006 gemiddeld 40.200 auto’s (inclusief recreatieverkeer) per werkdag Zeeland binnen, in 2016 waren dat er 48.081, waarvan 18,5% vrachtverkeer. Waar zitten grote knelpunten in het Zeeuwse wegennet en wat wordt of is daaraan gedaan? Een gesprek met Wijnand Blommaert beleidsmedewerker Infrastructuur Provincie Zeeland en Mark Kuzee van Kuzee Autologistiek.

Een heel belangrijke verbetering, waar onder andere ook de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging voor geijverd heeft, is de verbreding van de Sloeweg (N62) vanaf de A58 bij Heinkenszand richting Westerscheldetunnelweg bij Nieuwdorp. Blommaert: “Beide wegen zijn daardoor gelijkwaardig geworden (100 km, 2×2 rijstroken) en sluiten dus beter op elkaar aan. Voor de nabije toekomst is hier een ongelijkvloerse kruising gepland die de huidige kruising met stoplichten zal vervangen. Hierdoor zal de doorstroming nog vloeiender gaan. De havens en de bedrijven tussen Terneuzen en Sas van Gent (Kanaalzone) zijn met deze verbeterde aansluiting én met de aanleg van de Sluiskiltunnel ten zuiden van Terneuzen en de verbreding van de Tractaatweg, veel beter bereikbaar. Ook het bedrijventerrein van Heinkenszand is beter bereikbaar omdat er tegelijkertijd directe op- en afritten zijn aangelegd naar en van de A58. Uiteraard profiteren hier ook de bewoners van en heeft dit het wegverkeer op de N664 tussen ‘s Heer Arendskerke en ‘s Heer Hendrikskinderen, met 30% verminderd.”

Goes-Zuid
De al heel lang als noodzakelijk ervaren extra afslag van de A58 bij Goes-Zuid die momenteel aangelegd wordt, zal zeker bijdragen aan de vermindering van filevorming in de spits op de A256. En zo zijn er meer verbeteringen in beeld. Een alternatieve route voor het vrachtverkeer naar de bedrijven in Yerseke bijvoorbeeld. Nu gaan er zo’n 1450 vrachtauto’s per etmaal van en naar Yerseke via de smalle Zanddijk/Molendijk. Dit komt de veiligheid niet ten goede. Aanleg van rotondes tussen Terneuzen en Zaamslag, bij Souburg en bij Hulst zijn verbeteringen. Net als de aanleg van fietspaden waardoor vrachtauto’s meer ruimte krijgen en fietsers meer veiligheid. De Provincie is in overleg met het Rijk en de Provincie Zuid-Holland om de N59 vanaf Hellegatsplein veiliger te maken.

Ban de smartphone
De bergingsafdeling van Kuzee Autologistiek in Vlissingen komt in actie bij ongevallen en aanrijdingen. Volgens Mark Kuzee van het bedrijf zorgt de vervanging van gelijkvloerse kruisingen door rotondes voor meer verkeersveiligheid: “De zogenoemde polderblindheid speelt daardoor nog nauwelijks een rol.” Hij ziet nu een andere boosdoener: de smartphone. “Mensen kijken naar beneden naar hun schermpjes en zien daardoor net te laat dat hun voorganger op de rem staat. Het weer is natuurlijk ook een factor. Als het regent gebeuren er meer ongelukken: mensen blijven met dezelfde snelheid doorrijden. En ook bij mist is extra opletten geboden.”

Tekst: Aly Breemhaar
Fotografie Jan de Carpentier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *