Wie wordt het Familiebedrijf van 2017?

Tot 1 september kon iedereen een Zeeuws familiebedrijf nomineren. Daarna werd door een groep deskundigen een Top3 samengesteld. Een jury bepaalt daarna wie van deze drie de winnaar wordt. In die jury zitten Wilhelm Verton van Omoda, zijn bedrijf was vorig jaar Het Familie Bedrijf van het jaar, Professor dr. Prof. Roberto Flören van Nyenrode, economie-gedeputeerde Jo-Annes de Bat en ook u mag kiezen.

Jury
Voor jurylid Wilhelm Verton van Omoda is innovatie het speerpunt. “Hoe gaat een bedrijf mee met z’n tijd? Groeit het? Ook is het voor mij heel belangrijk dat het personeel ‘onderdeel is van de familie’. Passen de mensen in het dna van het bedrijf? Dat betekent stabiliteit en komt bijvoorbeeld tot uiting in hun overleg, dat gaat op een natuurlijke manier tussen alle lagen in het bedrijf. Tot slot kijk ik ook hoe de genomineerden omgaan met hun klanten.” Prof. Roberto Flören: “Ik laat me graag verrassen door bedrijven. Voor mij telt de innovativiteit, wat zijn hun producten en diensten. Bij het bezoek aan het bedrijf krijg ik meestal ook een goed beeld van de cultuur. Hoe zit het personeel er in? Wat boeit hen? Wat is hun relatie met de familie? Ook is voor mij de band met Zeeland belangrijk. Vanuit mijn beroep ben ik nieuwsgierig naar hoe de familie het geregeld heeft met betrekking tot de opvolging. Dat zegt heel veel over de continuiteït. Bij die bedrijfsbezoeken krijgen we ook altijd een ‘gevoel’ of dit familiebedrijf een ‘gunfactor’ heeft. Natuurlijk informeer ik altijd of het bedrijf er financieel goed voorstaat, ze moeten natuurlijk niet voordat de uitslag bekend is failliet zijn…”

De Zeeuwse economie-gedeputeerde Jo-Annes de Bat zit ook dit jaar weer in de jury: “Het gaat voor mij niet om het beste Familiebedrijf, ik kijk ook naar hoe een bedrijf zich in Zeeland ontwikkelt en hun bijdrage aan de Zeeuwse samenleving. Zowel economisch als maatschappelijk. Wij als jury kiezen ieder uit de Top3 hun winnaar. Soms is het unaniem, maar er kan ook flink gediscussieerd worden. Als er een klein familiebedrijf tussen zit dan maakt dat net zoveel kans als een groot. Onderwerpen als maatschappelijk betrokken, vernieuwing in het bedrijf en het enthousiasme van familie-opvolgers zijn voor mij heel belangrijk. Ik kijk naar het totaalplaatje.”

Tekst: Bert van Leerdam
Fotografie: Ruden Riemens

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *