Zo word je online gevonden

ZB_elloro_milkovansighemEr zijn 15,5 miljoen internetgebruikers in Nederland. Hoe zorg je nou dat ze op jouw site komen? En als ze hem hebben gevonden, wat maakt dan dat ze doorklikken? Kortom, hoe ziet een effectieve site eruit? We legden deze vragen voor aan Milko van Sighem, eigenaar en directeur van internetbureau Elloro.nl.

“De eerste indruk van je site is het allerbelangrijkste,” weet Milko uit ervaring. “Wat voor online beleving bied je je potentiële klant? Komt het betrouwbaar over? Zorg dat je uitstraalt wat bij je bedrijf past en wat je doelgroep wil zien. Want binnen drie seconden moet je bezoeker kunnen zien wat je bedrijf te bieden heeft en waarom hij bij jou moet zijn en niet ergens anders. Plaats mooi beeld, dat een verhaal vertelt. En ondersteun dat met goede, beknopte teksten, die ‘scanbaar’ zijn.”

Navigeren
“Bij het ontwerpen moet je je afvragen: wat voor bedrijf heb je? In welke sector ben je actief en welke doelgroep wil je bereiken? Je menu moet altijd overzichtelijk zijn, met vijf tot maximaal negen hoofdmenu-items. Mijn advies is: less is more. Hoe overzichtelijker je navigatie, hoe sneller bezoekers geneigd zijn door te klikken. Basisregels zijn: logo linksboven, ‘home’ als eerste item en ‘contact’ als laatste item in het menu. Daar zijn internetgebruikers in de loop der jaren aan gewend geraakt.”

Gevonden worden
Milko: “Houd je site levend!: Plaats nieuwsberichten of blogs, zodat de content steeds vernieuwt. Dat verhoogt je vindbaarheid. Zorg dat de teksten goed geschreven zijn, gericht op de bezoeker, maar met de zoekmachine in je achterhoofd. En natuurlijk tags bij afbeeldingen, een goede url-structuur, goede kopteksten, landingspagina’s en relevante trefwoorden. Zo zorg je voor een ‘organisch’ goed vindbare site op de lange termijn. Het vergt wel de nodige energie om dit te realiseren.”

Adwords
Je vindbaarheid tegen betaling optimaliseren kan ook, door het plaatsen van advertenties. Milko: “Ga daar niet zelf mee experimenteren, want dan schiet je met hagel. Je kunt beter een professional inhuren. Die doet onderzoek, bedenkt een online strategie en geeft advies. Daarna kan de campagne starten. Dat kan bijvoorbeeld met Google Adwords of displaymarketing. Zorg altijd dat je tussentijds goed meet en de campagne optimaliseert. Dan heb je maximaal rendement. Dat kan met Google Analitics of MOZ: dan weet je hoe je wordt gevonden ten opzichte van de concurrent.”

Responsive
Tot slot heeft Milko nog een tip: “Voor de zoekresultaten van Google moet je website vanaf april dit jaar ‘responsive’ zijn, dus geschikt voor mobiele apparatuur. Anders lijdt je mobiele vindbaarheid daar onder. Een goede website, waarin is geïnvesteerd, geeft de bezoeker een vertrouwd gevoel. Je moet online beleving bieden, je klant verleiden. Laat je site dus niet versloffen, maar investeer erin. Zo houd je voorsprong op je concurrenten. Er liggen online meer kansen dan je denkt.”

Tekst Marjolein Bergmann
Fotografie: Ruden Riemens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *