‘Zeeland volgt landelijke trend e-commerce’

Bijna alles wat tegenwoordig online gebeurt wordt gepresenteerd als booming en steeds wordt de vraag gesteld of digitale ontwikkelingen de traditionele kanalen gaan overtreffen. Zaken doen was tot voor kort slechts een face to face aangelegenheid. Eind 20ste eeuw waren daar ineens de eerste bedrijven die hun producten op internet gingen aanbieden. resultaat? Een booming business in de e-commerce en e-business.

Als het om e-business gaat kijken we vooral breed, naar alle transacties, contacten, netwerken en overeenkomsten die plaatsvinden (dus ook intern). Bij e-commerce gaat het vooral om de ‘buy- of sellside’. Het online zaken doen wordt de laatste jaren bespoedigd door ontwikkelingen als online adverteren (Google Adwords), zoekmachineoptimalisatie en de ontwikkeling van beveiligde internetprotocollen. Werk aan de winkel voor de ict-branche, want uiteindelijk creëren zij de mogelijkheden om essentiële bedrijfsprocessen ook online mogelijk te maken.

Marco Lengton is docent aan de opleiding ICT van de Hogeschool Zeeland en volgt al jaren nauw de ontwikkelingen omtrent e-business: “De technologie vormt geen barrière meer. We leren studenten tegenwoordig vooral op een slimme manier gebruik te maken van reeds bestaande toepassingen. 10 á 20 jaar geleden was de opkomst van e-commerce nog afhankelijk van de mogelijkheden in ICT, dat is nu veel minder een issue”. De laatste jaren kan iedereen gebruik maken van toepassingen op het web, wat uiteraard de expansie van e-business in de kaart speelt.

Toerisme

Zeeland blijft niet achter. “Ik denk dat Zeeland op een vergelijkbaar tempo in trends meegaat als de rest van Nederland”. Wanneer we naar de eigen provincie kijken, en de mogelijkheden op het gebied van e-business onder de loep nemen zien we in Zeeland vooral kansen in sectoren als toerisme en wellness. “Daarmee kan Zeeland zich, landelijk gezien, echt op de kaart zetten, daar liggen volop kansen”, vertelt Lengton. De vraag blijft overeind of e-commerce de traditionele manier van zaken doen zal overtreffen. Het online netwerken, zoals via LinkedIn ziet Lengton als een ontwikkeling die steeds verder zal uitdijen. “Een imago ontstaat meer en meer op het web. Dit soort kanalen wordt bepalend voor succes”.

Terugkomend op de vraag denkt Marco Lengton niet dat e-business de traditionele kanalen zal verdringen. “Zo zou ik het ook absoluut niet zien. Online zaken en business in real life vullen elkaar juist aan, en kunnen elkaar versterken. Dus het is niet of/of maar en/en. Branches als boekhandels, muziekwinkels gaan het wel moeilijk krijgen. Dat zijn typisch producten die je veel eenvoudiger online koopt”. Vooralsnog wil de consument de meeste producten graag in een winkel kopen en lijkt een wereld van volledige online commercie nog ver weg. Toch is er de laatste jaren vooruitgang in bijvoorbeeld het opzetten van virtuele shopping malls, maar wat de balans wordt tussen écht en virtueel: Dat zal, clichématig gezegd, ‘de toekomst moeten uitwijzen’.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *