“Doe mij maar een App”

Het ontwikkelen en bijhouden van apps is dagelijks werk voor FrisBEE in Vlissingen en Tim_Online in Zaamslag. Regelmatig krijgen beide bedrijven één concrete vraag: ‘Ik wil een app’. Op de wedervraag ‘Waarom dan?’ volgt vaak het antwoord ‘Omdat iedereen een app heeft’.

“Onze eerste vraag is: wat is je doel?” zegt algemeen directeur Elco Simon van FrisBEE. “Een app is leuk, maar moet een meerwaarde bieden ten opzichte van je brochure of website.” Die boodschap krijgen ook de klanten van Tim_Online, dat zowel in Breda als in het Zeeuwse Zaamslag is gevestigd. “Een app is zeker niet altijd de oplossing,” zegt mede-eigenaar Lieneke de Wolf. “In veel gevallen werkt Responsive Design beter.” Een app specifiek voor iOS is simpelweg niet te downloaden en niet bruikbaar voor Android. “Er bestaat ook nog zoiets als een mobiele web app en die is wel op alle besturingssystemen te bekijken.”

Bij Responsive Design past een website of shop zich automatisch aan aan het apparaat waarop hij bekeken wordt. Dus geen gepriegel op een smartphone scherm. Een app wordt vaak voor een bepaald besturingssysteem gebouwd en is dus niet overal bruikbaar. Dankzij Responsive Design is de site op elk device goed te bekijken en bedienen. Een andere manier van ontwerpen, is ‘mobile first’. Hier is het uitgangspunt het kleinste scherm waarvoor wordt ontworpen, doorgaans de smartphone, waarna het ontwerp en de mogelijkheden per medium worden ‘opgeschaald’.  Uiteindelijk bepaalt de klant. Waar Tim_ Online de verschuiving naar Responsive Design ziet, kiezen bij FrisBEE de meeste klanten voor apps. “Het grote voordeel van een app is dat je geen wachttijd hebt bij het overschakelen naar een andere pagina.”

Als voorbeeld noemt Simon de ‘BarBoozter’, in eerste instantie ontwikkeld voor café Speyk in Vlissingen. Deelnemers plannen gezamenlijk happy hours en gamen via hun telefoon met elkaar. Voordelen voor het café: reclame en meer bezoekers in de daluren. De Wolf wijst op een bedrijf in zonnepanelen in haar clientèle, die op hun site een offertemodule wilde hebben. “Juist in de Responsive Designversie is die het best door hun klanten ‘vanaf de bank’ te bedienen, ongeacht het apparaat of besturingssysteem.”

 

App binnen zes weken klaar De periode van het eerste verzoek tot de ingebruikname van een app duurt vier tot zes weken. In die periode krijgt de klant, nadat de grafische vormgeving is gekeurd, een testversie. Als daar alle ‘bugs’ uit zijn, is het de vraag welk vervolgtraject wordt gekozen: via Android kan de app zo online, Apple wil een nieuwe app eerst keuren. Dat duurt zeven tot tien werkdagen. De zakelijke markt kiest doorgaans voor die laatste variant.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *