Één jaar North Sea Port

Begin dit jaar spraken we CEO’s Jan Lagasse en Daan Schalck over de, toen zeer nabije, fusie van North Sea Port. Er waren volop plannen en verwachtingen voor de gezamenlijke haven. Tijd om eens te kijken wat er al bereikt is.

De verwachting was dat de bedrijvigheid aanzienlijk zou stijgen. “Dat is ook gebeurd”, begint Daan Schalck. “We zullen een recordjaar aan overslag hebben. Daarnaast zien we dat veel grote bedrijven interesse hebben om zich in deze grensregio te vestigen. Er is dus zeker sprake van een groeiende dynamiek.” En hoe zit het met Zeeuwse bedrijven? “Ook zij zijn bezig met uitbreiding en investeringen. Het biedt voor iedereen kansen.”

Hoe verhouden de gebieden Vlissingen, Terneuzen en Gent zich eigenlijk, als het om interesse van bedrijven gaat? “Iedere haven heeft zijn eigen karakteristieken”, legt Jan Lagasse uit. “Vlissingen heeft bijvoorbeeld een diepgang van 17 meter en ligt het dichtst bij zee. Dat bleek de ideale plek voor een bedrijf in offshore windmolenparken. Maar partijen die actief zijn in distributie of die hun goederen richting Frankrijk willen vervoeren, hebben juist meer baat bij een stedelijke agglomeratie, zoals Gent. Die diversiteit is wat North Sea Port interessant maakt.”

‘Frankrijk’. Dat doet ons denken aan het kanaal naar Parijs. “Dit kanaal is voor ons bijzonder belangrijk”, zegt Daan Schalck. “North Sea Port is de ideale consolidatie-hub tussen Parijs, Antwerpen en Rotterdam.” Dit is wel een enorm project waar veel geld mee gemoeid is. En North Sea Port heeft ook beloftes gedaan rondom hun tariefreglement. Komen ze die na? Daan Schalck: “Ja. Ook volgend jaar houden we onze tarieven 25% onder de inflatie. Bovendien gaat er in 2019 een resolute streep door de afzonderlijke kosten voor de drie voormalige havens. Doet een schip alle havens aan, dan betaalt men maar één keer kosten.”

Cijfers

Dan de volgende voorspelling: het aantal banen. “Recent gepubliceerde cijfers laten een banengroei van twee á drieduizend banen zien, verdeeld over weerszijden van de grens”, aldus Jan Lagasse. “En met de vestiging van het offshore windmolenbedrijf verwachten we ook een flinke groei. We hikken daardoor nu al tegen onze target voor 2022 aan.”

Fantastische cijfers. Heerst er een jubelstemming bij North Sea Port? “We zijn absoluut trots op wat we tot nu toe bereikt hebben”, zegt Daan Schalck. “En we hopen dat onze aandeelhouders en klanten dat ook zijn. En onze medewerkers, want het is dankzij hun inspanningen dat we dit voor elkaar kunnen krijgen. Maar we mogen ons niet rijk rekenen. Er zijn ook onzekerheden, zoals de Brexit, de economische crisis in Turkije en spanningen op de beurs.”

De steun van de overheden geeft in ieder geval wel vertrouwen. “Tijdens de Nederlands-Vlaamse top in Middelburg hebben we onze wensen aangegeven. Verdere spoorontsluiting, aanleg van pijpleidingen voor industriële symbiose en aangepaste wetgeving waardoor samenwerking eenvoudiger wordt. Je kon merken dat de overheden hier gedegen aandacht aan besteden.”

www.northseaport.com

Tekst: Kim de Booij
Fotografie: North Sea Port

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *