2,4% groei aantal passages Westerscheldetunnel in 2019

Naast deze groei in het totaal aantal passages ten opzichte van 2018, verbraken we afgelopen jaar weer verschillende records. Zo hadden we de drukste dag ooit, de drukste week ooit én de drukste maand ooit. In 2019 is er in totaal 7.746.571 keer gepasseerd bij de Westerscheldetunnel ten opzichte van 7.565.315 keer in 2018. Gemiddeld waren dat 21.223 passages per dag.

De records in 2019
• Woensdag 29 mei, de dag voor Hemelvaart, was de drukste dag ooit met 30.160 passages
• De week van 26 augustus tot en met 1 september was de drukste week ooit met 171.470 passages
• Oktober was de drukste maand ooit met 716.353 passages

Oorzaken van de groei
De toename van het aantal passages is een combinatie van diverse factoren. De economische ontwikkeling, de toename van de bedrijvigheid in de Zeeuwse havens en het Maintenance Value Park Terneuzen, het toerisme en de verbeterde infrastructuur rondom de Westerscheldetunnel in de afgelopen jaren. Met de opening van het nieuwe knooppunt Drie Klauwen op de Sloeweg in 2019, is de tunnelroute nu helemaal gereed. Weggebruikers kunnen vanaf de A58 tot de Belgische grens bij Zelzate gebruikmaken van 2×2 rijstroken.

Beschikbaarheid
In principe is de Westerscheldetunnel 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar. Toch is een tijdelijke afsluiting soms nodig. Gepland of ongepland. Bijvoorbeeld voor een auto met pech, onderhoud of rommel op de rijbaan. In 2019 waren beide buizen van de Westerscheldetunnel 97,8% van de tijd volledig beschikbaar voor verkeer. Dat is iets hoger dan in 2018. Toen was het 97,7%.

Contactloos betalen
Sinds eind 2018 kunnen klanten contactloos betalen in de kassalanen op het Tolplein. Dit bleek direct een groot succes. In 2019 zien we een verdere verschuiving in de betaalmiddelen. Er wordt steeds meer met pinpas betaald, waarvan al bijna 90% contactloos. Dit bevordert de doorstroming op het Tolplein. Al jaren zien we dat steeds minder klanten contant betalen op het Tolplein.
Kencijfers 2019 t.o.v voorgaande jaren

 

Bron: Westerscheldetunnel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *