25 jaar Contacta

De Contacta is een netwerkbeurs die door zijn opzet en deelnemers is uitgegroeid tot een waar begrip in Zuidwest Nederland. Dit jaar wordt de Contacta alweer voor de 25ste keer georganiseerd. In die 25 jaar is er in alle opzichten veel veranderd.

Door een samenwerking tussen Joop de Looze en Ben Flore is de Contacta in 1986 tot stand gekomen. Ben: “Destijds werden er elders in het land al Bedrijven Contactdagen georganiseerd. Joop kwam op het idee om dit ook in Zeeland te realiseren. Hij was organisator van beurzen en ik was in het bezit van een krant, een perfecte samenwerking. We gaven een krant uit om mensen op de hoogte te brengen van de beurs en verspreidden deze door Zeeland.”

Het doel van de Bedrijven Contactdagen is van oudsher, ondernemers met elkaar in contact brengen. Ook 25 jaar later staat de beurs nog steeds bekend als echte netwerkbeurs. Ben: “Toen wij begonnen met de Contacta werd er nog niet zoveel georganiseerd, tegenwoordig worden mensen overspoeld met beurzen. Netwerken is nu heel gewoon, het is een gemeengoed geworden, 25 jaar geleden bestond het woord nog niet eens.” De in Zeeland georganiseerde Bedrijven Contactdagen, kregen de naam Contacta. In de beginjaren -in het veilingcomplex aan de Fruitlaan in Goes- werd er gebruik gemaakt van relatief kleine stands, waardoor er plek was voor circa 70 bedrijven. De Contacta groeide snel en tijdens de bouw van de Zeelandhallen werd afgesproken de beurs hier in de toekomst te organiseren. “Joop had een goede visie, door het loslaten van het concept van kleine standjes en de groei die de Contacta doormaakte werden we een ‘echte’ beurs. Ik denk dat dit een belangrijke reden is waarom de Contacta nog steeds voortbestaat”, aldus Ben. Er hebben door de jaren heen veel veranderingen plaatsgevonden in de opzet en organisatie van de Contacta. Dit onder andere door wijzigingen in het beheer van de Zeelandhallen en om te blijven voldoen aan de wensen van de bezoekers en standhouders.”

Rob Scharff, Beursmanager bij LMG: “Jaren geleden kwam men naar de Contacta om met andere ondernemers een borrel te drinken, zaken te doen en weer huiswaarts te keren.” Tegenwoordig moet je bezoekers een extraatje bieden, we maken het programma daarom aantrekkelijker en interactiever. We hebben nu voor het tweede jaar bekende gastsprekers op het programma staan en bezoekers kunnen deelnemen aan workshops.” Sinds vorig jaar worden ook voorafgaand aan de Contacta activiteiten georganiseerd, zo heeft op 22 september een Masterclass beursprofilering plaatsgevonden. “Het is belangrijk voor de kwaliteit van de beurs dat bedrijven zich goed presenteren, wij helpen ze hier graag bij. Ook na afloop evalueren we met standhouders om inzicht te krijgen hoe zij de Contacta ervaren hebben, hier hechten we veel waarde aan.” aldus Rob. De Contacta is inmiddels dé netwerkbeurs van Zeeland en heeft haar bestaansrecht dubbel en dwars verdiend. Het thema dit jaar is Visie op de toekomst, wat mooi aansluit bij de viering van het jubileum en de toekomst van de Contacta. Rob: “Eigenlijk stellen we met dit thema deelnemende bedrijven de vraag hoe zij op de toekomst voorbereid zijn.”

 

1986 1e Bedrijven Contactdagen in het veilingcomplex aan de Fruitlaan in Goes. Circa 70 deelnemers, waaronder Franken Goes, Gebr. Weststrate, Pladdet en gemeentes zoals Goes, Borsele en Middelburg. Maar ook KPN (PTT) en Zeeland Seaports (Havenschap Vlissingen).

1987 Bezoekers konden een Canon fax winnen ter waarde van maarliefst 5.600 gulden.

1988 De Contacta verhuisd van het veilingcomplex naar de spiksplinternieuwe Zeelandhallen.

1991 Het Innovatiecentrum (huidige Syntens) introduceert “het Podium van Innovatie”, een plein voor innovatieve
ondernemers

1995 De Zeelandhallen (Inter-Expo) neemt de organisatie van de Contacta over.

1996 Er is een tweede hal bijgebouwd bij de Zeelandhallen en de Contacta breidt hiermee ook uit.

2005 Libéma koopt de Zeelandhallen (en het organisatiebureau) van de gemeente Goes en neemt daarmee ook de organisatie van Contacta over.

2007 Na grondige verbouwing van de Zeelandhallen en het omliggende terrein zijn er 3 hallen beschikbaar voor de
Contacta.

2010 LMG neemt de organisatie van de Contacta over van Libéma. Oud-minister-president Jan Peter Balkenende opent de beurs.

2011 Contacta viert haar 25 jarig jubileum. Een mijlpaal!

 

De Leeuw Reklame- en Bedrijfskleding is reeds vele jaren aanwezig op de beurs. Het bedrijf uit Krabbendijke is dit jaar voor de vijftiende keer als standhouder van de partij. Huib de Leeuw: “In 1994 stonden we voor het eerst op de Contacta, op uitnodiging van de Gemeente Reimerswaal op ‘hun plein’. Vervolgens zijn we bijna ieder daarop volgend jaar met een stand aanwezig geweest op het Reimerswaalplein. Er heerste altijd een gezellige en gemoedelijke sfeer op het plein. We probeerden onderling altijd iets leuks te organiseren voor de gasten.” Het Reimerswaalplein heet tegenwoordig het Bevelandenplein en ook de opzet is gewijzigd. De Leeuw: “Ondanks alle huidige ontwikkelingen is de manier van zakendoen voor ons grotendeels hetzelfde gebleven. Toch is ieder jaar op de beurs uniek. De deelname is een goede manier om ons te profileren, er is veel exposure en een diversiteit aan bezoekers. Maar het vergt ook veel inspanning, voorbereiding en na de beurs een vervolg geven aan de gemaakte afspraken of nieuwe kansen. Hier moet een bedrijf zich bewust van zijn, met alleen drie dagen Contacta ben je er niet. Wij hebben er in ieder geval weer veel zin in!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *