4 stappen om je debiteur te laten betalen

Als ondernemer heb je bij tijd en wijle te maken met de minder leuke kant van het ondernemen, zoals klanten die hun facturen niet betalen. Het kan zo erg oplopen dat het je ’s nachts uit je slaap houdt! Om te voorkomen dat je hiervan wakker ligt, krijg je van ons een aantal tips om wanbetalers te laten betalen.

  1. Stuur een betalingsherinnering
    Na het verstrijken van de betalingstermijn uit de factuur, is de eerste stap om je debiteur een betalingsherinnering te sturen. Dit kun je het beste doen 2 dagen na het verstrijken van de betalingstermijn. De brief dient ook echt ter herinnering, want mogelijk was je debiteur oprecht vergeten te betalen. Stuur de openstaande factuur altijd als bijlage mee, want dat bespoedigt de betaling.
  1. Bel je debiteur
    Na het versturen van de betalingsherinnering is de volgende stap het bellen van jouw debiteur als er nog niet is betaald. Tijdens het telefoongesprek maak je concrete betalingsafspraken of stem je zo nodig een betalings­regeling af. Het is verstandig om alle afspraken over betaling, de termijnen, consequenties bij niet betalen e.d. na het telefoongesprek op de mail te zetten zodat voor beiden duidelijk is wat de afspraken zijn.
  1. Verstuur een aanmaning
    Indien er na stappen 1 en 2 nog niet is betaald, wordt het tijd om een aanmaning te versturen. Een aanmaning is strenger van toon en de betalingstermijn is ook korter. Het is immers belangrijk dat de debiteur meer druk ervaart, waardoor er vaak alsnog wordt betaald.
  1. Geef je incasso uit handen
    Wordt ook na aanmaning nog niet betaald? Wacht dan niet te lang af met het uit handen geven van de onbetaalde facturen. Voor hetzelfde geld gaat het namelijk niet goed met het bedrijf van jouw debiteur en loop je het risico dat je niet meer krijgt waar je recht op hebt. Daarnaast is het incassorecht behoorlijk specialistisch en kan een expert meer pressie uitoefenen, waardoor een factuur doorgaans sneller wordt betaald.

Bij het uitbesteden van een incasso doe je er goed aan om jezelf er bewust van te zijn dat er een belangrijk verschil is tussen een incassobureau en een incasso advocatenkantoor. Incasso advocaten kunnen écht druk uitvoeren op de debiteur en dat verschil merkt je direct doordat er doorgaans snel wordt betaald. Een incassobureau kan je daarnaast niet altijd goed helpen als een vordering inhoudelijk wordt betwist. De juridische kennis voor complexe juridische zaken is doorgaans simpelweg niet aanwezig bij een incassobureau. Maar ook in andere situaties heb je weinig aan een incassobureau. Zo heb je bijvoorbeeld een advocaat nodig als er conservatoir beslag moet worden gelegd, bij een faillissementsaanvraag of vorderingen van boven de 25.000 euro.

Voor lagere vorderingen of voor vorderingen op particulieren, is een incassobureau doorgaans wel een geschikte partij. Maar ook dan geldt dat u moet kijken met wie uw zaken doet om te voorkomen dat u met een incasso-cowboy te maken krijgt.

No cure no pay
Ben je op zoek naar een partij die voor jou een incasso uit handen neemt, dan zie je regelmatig de term ‘no cure no pay’ voorbij komen. Het is verstandig om in je zoektocht naar de juiste partner uit te zoeken wat de voorwaarden zijn. Bij no cure no pay betaal je namelijk alleen als de zaak succesvol wordt afgerond in tegenstelling tot wanneer een uurtarief wordt gehanteerd. In het laatste geval betaal je altijd voor de uren die zijn gemaakt, los of er überhaupt succesvol is geïncasseerd.

Met de bovenstaande tips kan je zelf al stappen zetten om een factuur betaald te krijgen. Mocht je het uit handen willen geven, dan weet je ook waarop je moet letten bij het selecteren van een geschikte partij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E-book

Redactie: E-Legal
Fotografie: E-Legal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *