Kennisdeling: Social Media – Persoonlijke vs bedrijfsnaam

De keuze van een organisatie voor het één of het ander is onder andere afhankelijk van het type en de grootte van de organisatie, het achterliggende doel en de doelgroep. Bij een eenmanszaak is de persoon het bedrijf, maar zelfs dan is het niet voor de hand liggend wat te doen?! Wanneer gekozen wordt om een bedrijfsnaam in te zetten, schept dit bij ontvangers (volgers) verwachtingen dat het over een bepaald onderwerp gaat. De afzender moet dit goed in het achterhoofd houden en vervolgens niet in het weekend berichten plaatsen wanneer hij in het café staat of tijdens een voetbalwedstrijd van zijn favoriete club.

Wordt er gebruik gemaakt van een privénaam, dan gaat het om het persoonlijke aspect waarom mensen naar de ondernemer willen luisteren en met hem zullen communiceren. Hij mag dan best melden wat hem bezig houdt en iets vertellen over zijn werk/bedrijf, want dat hoort bij diegene als persoon, maar dagelijks harde reclame wordt niet gewaardeerd door zijn “volgers”. Tijdens een gesprek met vrienden luister je immers ook naar wat een ander te vertellen heeft en ga je met elkaar in gesprek.

Voor een bekend merk/bedrijf zoals Coca Cola en Hema is de keuze eenvoudig, zij maken gebruik van de merknaam. Maar de klanten die wij als eBirds bedienen vallen in de grote groep tussen deze twee categorieën. Voor hen is de keuze minder voor de hand liggend. Enerzijds willen ze hun doelgroep persoonlijk benaderen, maar anderzijds ook zichzelf professioneel in de markt zetten.

In de meeste gevallen adviseren wij te communiceren als persoon, wanneer de berichten op u als persoon betrekking hebben. Dus ook waar het gaat om enthousiamsme voor u bedrijf of kennis delen. En communiceer als bedrijf wanneer het daar betrekking op heeft. Maar zeker met een persoonlijke noot, om betrokkenheid in de communicatie weer te geven en een goede band met de volgers op te bouwen. Voordat een organisatie de eerste stappen op social media zet, moet nagedacht worden over de volgende vragen: Waarom willen we social media inzetten? Wat willen we bereiken? Wie willen we bereiken? Hoe gaan we dat bereiken? De antwoorden op deze vragen zijn heel belangrijk, want een goed imago opbouwen kost tijd maar het afbreken is zo gebeurd!

eBirds

één reactie

  1. Als aanvulling op bovenstaande overwegingen is er nog de mogelijkheid om meerdere personen binnen het bedrijf een gezicht te geven via Social Media. Je kunt dan denken aan een corporate Twitter account aangevuld met individuele accounts voor een accountmanager of verpleger bijvoorbeeld. Dit maakt de organisatie transparanter en persoonlijker. Een voorbeeld daarvan is het Twitter account @PelikaanIlse namens Pelikaan Reizen.

Laat een reactie achter op Martijn van Well Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *