add-u: Social media management

Of we willen of niet, om social media kunnen we niet meer heen. Ook de term management behoeft geen verdere introductie. Alles wat je hoeft te doen om tot een hagelnieuw vak te komen is de twee begrippen samenvoegen. De nieuwe ambacht heet dan ook social media management. Natuurlijk overgewaaid uit Amerika. Daar gaan reeds vele jonge professionals gewapend met een grote vanilla latte in de functie als social media manager naar de zaak. De normaalste zaak van de wereld dus, een manager die bedrijven ondersteunt en adviseert op het gebied van social media. Maar of dit begrip in Nederland ook al geland is? Add-u Social Media Management is gevestigd in Goes en introduceert deze werkwijze in Zeeland.

Gelijktijdig met het invallen van de jongste lente startten initiatiefnemers Claudia de Nooijer en Jan Montijn hun nieuwe bedrijf. De Nooijer stort zich als gezicht van add-u vol enthousiasme op haar werkzaamheden als social media manager, – adviseur en – trainer. “Met mijn marketingopleidingen, ervaring in de bedrijfswereld en ruime kennis van social media hoop ik organisaties een waardevolle toevoeging te bieden.” De kernactiviteit van add-u is advies over – en uitbesteding van social  media. “We zetten kanalen op en onderhouden ze, zo nemen we het social mediabeheer uit handen van een bedrijf. Dit doen we vooral voor mkb-bedrijven. Organisaties die de waarde van digitale promotie inzien, maar weinig tijd en expertise hebben om zelf een twitteraccount en facebookpagina actueel te houden.” Ze benadrukt dat bedrijven zelf actief input moeten leveren. Het gevaar schuilt in de gedachte dat een account aanmaken voldoende is. “Maar dan begint het pas, want structuur,  goede content en interactie zijn essentieel om volgers te binden en te werken aan imago en naamsbekendheid.”

Om goed beslagen ten ijs te komen voedde Claudia zich met allerhande stof de nieuwe media aangaande, en vloog o.a. naar The Big Apple voor workshops. Maar gedegen social media management vergt meer dan het volgen van de nieuwste ontwikkelingen. Inlevingsvermogen en snel kunnen schakelen is essentieel. “De uitdaging is om je volledig in te leven in het bedrijf waar je  voor werkt. Er kan ieder moment van de dag een Tweet of reactie binnenkomen waar spontaan op gereageerd moet worden. Het sleutelwoord in deze lijkt afstemming. Het bepalen van doelen, toon en inhoud vormt de basis. Daarnaast moet vooraf  afgesproken worden wat te doen bij negatieve exposure. Niet of ondoordacht reageren kan een imago ernstige schade berokkenen.

Angst

Claudia de Nooijer komt in haar vakgebied veel sceptici tegen. “Er zijn mensen die liefst op de traditionele manier blijven werken, zelfs liever geen e-mail zouden gebruiken. ‘’ Daarnaast dreigt misschien door de overload aan informatie over social media een soort van social-media-vermoeidheid te ontstaan. Als het aan add-u ligt is social media geen noodzaak maar kan  het een kans zijn. Samen met het bedrijf analyseert één van de managers de mogelijkheden omtrent nieuwe media en maken ze een doordachte keuze. Social media vormen een onderdeel van het totale marketingbeleid, je kunt het niet los zien van traditioneel communiceren, bijvoorbeeld via dagbladen. Ze onderstreept wel de grootste voordelen van de nieuwe middelen: snelheid, lage kosten, groot bereik en laagdrempeligheid. Ieder bedrijf heeft andere doelstellingen. Het is via digitale kanalen  goed te meten wat het effect is en welk voordeel wordt behaald. “En gelukkig is het online verkeer via social media pagina’s  te analyseren, waardoor resultaten in beeld kunnen worden gebracht”.

Naast de sceptische houding omtrent het toepassen van social media wordt vaak gerept over angst voor online social marketing. Add-u signaleert bij bedrijven niet zozeer een angst  voor social media. Waar mensen bang voor zijn is dat ze hun privéleven te grabbel gooien op internet. Men heeft vaak niet in de gaten dat praktisch iedereen al traceerbaar is via google. Iemand hoeft je naam maar te laten vallen en ineens sta je tussen de zoekresultaten. De angst is vaak ongegrond. ”Uiteindelijk vindt bijna iedereen het leuk om in de belangstelling te staan, of betrokkenheid te ervaren. Dat is dat sociale aspect van LinkedIn, Twitter, Facebook of welk sociaal medium dan ook. Een micro-platformpje waarop iemand net wat meer aandacht geniet. Naast beheren van kanalen is er ook behoefte aan  workshops. Beginners en gevorderden kunnen bij het Goese bedrijf terecht. Er worden tevens InCompany dagtrainingen gegeven aan bedrijven, die vervolgens zelf aan de slag gaan met hun splinternieuwe social-mediakanalen. Hierin is add-u niet uniek, onderkent De Nooijer. De adviseurs en ‘kenners’ op social media gebied schieten als paddenstoelen uit de grond. Add-u onderscheidt zich door een professionele benadering, achtergrond en bedrijfsvoering.

Daarnaast hebben zij alle  werkzaamheden in eigen beheer. De pakketten voor het onderhoud van social media worden op maat gemaakt. Er zijn  standaard abonnementen, die als richtlijn fungeren. “Daarnaast hebben wij een eigen workshopruimte en jarenlange ervaring als het gaat om mensen en bedrijven.” Communicatiemiddelen en -kanalen zijn aan trends en vernieuwingen onderhevig. Nieuwe middelen zijn een waardevolle toevoeging op middelen die al decennia of eeuwen domineren. De Nooijer en Montijn proberen met hun bedrijf de dynamiek te volgen. “Sociale media nemen vooralsnog de persoonlijke, real life methode van zakendoen niet over. Hoe dan ook, momenteel kunnen wij bedrijven veel werk en zorgen uit handen nemen.” Een ding is duidelijk, social media manager ben je niet van negen tot vijf. Voor add-u is het pas vakantie wanneer de laptop in de kast gaat en op de iPhone dataroaming wordt uitgeschakeld. “En nee, we zijn niet verslaafd aan twitteren hoor, we kunnen alles nog prima volgen.”

add-u Social Media Management

Van de spiegelstraat 29

4461 LJ Goes

0113-820252

T: @addusmm

F: facebook.com/addusmm

E: info@add-u.nl

W: www.add-u.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *