Advocaat als sparringpartner

Advocatuur1
Verena Jongepier

Als ondernemer loopt u vroeg of laat tegen ingewikkelde regelgeving aan. Bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst, uw algemene voorwaarden of bij het afsluiten van een contract. Maar ook als u besluit tot een fusie of de rechtsvorm van uw onderneming wilt wijzigen. Twee juridische ervaringsdeskundigen denken mee.

Verena Jongepier, van Adriaanse van der Weel Advocaten, ziet een verschuiving in het moment waarop ondernemers contact opnemen: “Vroegen waren we als advocaat vooral ‘puinruimer’. Als het mis ging, werden wij gevraagd te procederen. Nu worden we vaker vóóraf geraadpleegd, als trusted advisor. Bijvoorbeeld bij een fusie of overname is dat ook echt aan te raden. Want ondernemers onderhandelen vooral over basale zaken als de overnameprijs en het moment van de overdracht. Maar hoe zit het met de rechten en verplichtingen die je overneemt? En met de contracten van personeel of leveranciers? Dat moet je allemaal in je onderhandelingen én de op te stellen contracten meenemen. Het is fijn als je dat vóóraf weet, want achteraf zijn zaken minder makkelijk aan te passen.”

Ingewikkelde WWZ

Ook krijgt Verena veel vragen over het arbeidsrecht. Zeker na de invoering van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid (WWZ): “De meest prangende vraag is: wat zijn de gevolgen van de nieuwe regels voor ons bedrijf? Vroeger was het eenvoudiger om bij een kantonrechter toestemming te krijgen voor ontslag. Tegenwoordig moet je het dossier écht goed op orde hebben. Daar geef ik cursussen ‘dossier opbouwen’ voor. En ook de transitievergoeding na twee jaar ziekte roept veel vragen op. Of het aantal tijdelijke contracten. Dan bekijken we welke oplossing het beste past. Soms zijn dat drie kortere contracten in twee jaar of twee contracten van elf maanden.”

Algemene voorwaarden

Chris van de Merbel
Chris van de Merbel

Net als Verena is ook Chris van de Merbel van Justion Advocaten steeds vaker sparringpartner voor ondernemers: “We adviseren meer dan we procederen. En we proberen onze dienstverlening daar ook op aan te passen, door die laagdrempelig te houden. Neem nou algemene voorwaarden, die heeft bijna ieder bedrijf. Heel vaak zien we dat die ‘geknipt en geplakt’ zijn van internet. Daarom hebben wij de Algemene Voorwaarden Check ontwikkeld: voor € 250 controleren wij of ze voldoende bescherming bieden. We inventariseren wat goed is geregeld en wat beter kan. Daarna kan het bedrijf ze zelf aanpassen of dat door ons laten doen.”

Webwinkel

“Zo’n check hebben we ook ontwikkeld voor webwinkels, want dat recht is buitengewoon ingewikkeld. Wij bezoeken de webwinkel ‘als consument’: gaan bestellen, betalen en retourneren. Dat toetsen we aan de wet en doen aanbevelingen ter verbetering. Dat is vaak hard nodig! Dat geldt overigens ook voor arbeidsovereenkomsten, die lang nog niet allemaal ‘WWZ-proof’ zijn. Het gebeurt helaas maar al te vaak dat bedrijven per ongeluk iemand voor onbepaalde tijd in dienst blijken te hebben genomen..”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *