Alles viel op zijn plek: inspiratie op het Zeeuwse strand

Ondernemer worden wilde Rob Clarijs uit Zierikzee altijd al. Zijn studie Small business en Retail management was dan ook niet geheel toevallig gekozen. Via een bijbaantje ging hij eerst aan de slag als werknemer. Tot die dag op het Zeeuwse strand, zo’n twee jaar geleden.

Eerst even de aanloop naar die ene dag. Rob’s bijbaantje was in de horeca en via die weg rolde hij de koffiewereld in. “Ik vond het interessant en ben er steeds meer over bij gaan leren. Zo groeide ik door tot barista en trainer. Wat me regelmatig opviel, was dat iedere regio wel zijn eigen koffiemerkje had, behalve Zeeland. Raar. Waarom deed niemand dat?”

Die gedachte bleef sluimeren. “Op een dag zat ik met mijn vriendin op een strand in Zeeland, ik keek naar het water en ineens dacht ik ‘De Zeeuwse Branding. Dat is het!’ Alles viel op zijn plek. Ik had de opleiding voor ondernemer, de kennis over koffie, de binding met Zeeland en nu ook een passende naam.” Het eerste half jaar ging Rob aan de slag met passende koffiesmaken. “De ene, Windkracht 4, past heel goed bij de Zeeuwse zilte zaligheden en de andere, Windkracht 6, bij de zoete zaligheden. Het ging erom dat ze echt voor Zeeland gemaakt zijn. Dat heb ik ook doorgevoerd in mijn website, logo en verpakkingen.”

Over de kwaliteit moeten we ons geen zorgen maken. Rob werd laatst nog tweede tijdens de wereldwijde Coffee Masters. Zeg maar de Olympische Spelen voor barista’s. “Met dit soort wedstrijden
stijgt mijn naamsbekendheid en die van mijn bedrijf. Dat blijkt in dit vakgebied beter te werken dan marketing en acquisitie. Daar ben ik na een tijdje mee gestopt.”

Inmiddels wordt de koffie van De Zeeuwse Branding al in tal van horecazaken in Zeeland geschonken. Van Domburg tot Yerseke en van Dreischor tot Cadzand. “Ze moeten wel aan mijn eisen voldoen, zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Ik hoop dat mijn merk ooit in alle vooraanstaande horecazaken in Zeeland gebruikt wordt.”

www.dezeeuwsebranding.nl 

Tekst: Kim de Booij
Foto: Ruden Riemens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *