Archief ZB Magazine: Familiebedrijf G. Bosman Transport BV

In de aanloop naar het nieuwe thema ‘Zeeuwse Familiebedrijven’ (ZB6 – september 2012) publiceren wij vier oude artikelen uit Zeeland Business Magazine, die in 2006 onder de rubriek ‘Familiebedrijven’ zijn geplaatst. De eerste gaat over G. Bosman Transport BV uit Nisse:

Bedrijfsopvolging twee maal van vader op enige zoon
De bedrijfsopvolging is bij transportbedrijf Bosman in Nisse twee maal zonder veel discussie of problemen verlopen. Telkens was er een enige zoon die op een soepele manier de leiding overnam. “Ik ben tussen de vrachtwagens opgegroeid, en dat geldt ook voor mijn vader”, zegt directeur Giljo Bosman. Na het slagen voor zijn vakdiploma’s kreeg hij in 1985 het stuur in handen. In die periode beschikte het bedrijf over zo’n twintig trekkende eenheden. Inmiddels zijn er dat vijfenzestig.

“Ik denk dat we ons ook in 2006 nog wel een familiebedrijf mogen noemen”, zegt Giljo Bosman. Hij doelt op de fusie in 2005 van zijn bedrijf met AB Texel B.V. “Maar”, licht hij toe, “we houden onze eigen naam en de eigen belettering op de wagens. En dat geldt ook voor ons briefpapier en reclame.” Voor Bosman was AB Texel overigens al vele jaren een partner voor transportopdrachten. Beide bedrijven zitten in de branche van agrarische bulktransporten, waarbij AB Texel gespecialiseerd is in vrachten met een onderlosser. Daarbij moet worden gedacht aan o.a. aardappelen, uien, cacao en granen.
Over zijn eigen bedrijf zegt Giljo Bosman: “Wij richten ons op diverse andere activiteiten zoals suikerbieten en groenten in kipwagens, gras dat met bakwagens naar de drogerij op Noord-Beveland moet, terwijl een aantal koelwagens zorgt voor geconditioneerd transport van mosselen en andere producten die aan bederf onderhevig zijn. Daarnaast is een belangrijke klant ondertussen ook de groothandel die de bevoorrading verzorgt van vele Spar-winkels in Zuidwest Nederland”.

Logische stap
“Onze samenwerking is een logische stap om de klanten een bredere dienstverlening te kunnen bieden”, vindt Giljo Bosman. “Het wagenpark van Bosman bestaat voornamelijk uit kiepers, koelwagens en vrachtwagens met een walking floor, terwijl AB Texel over een grote vloot van trucks met onderlossers en een twintigtal kippers beschikt. We hadden al vaak dezelfde klanten die meerdere soorten vrachten hadden. Dankzij de fusie beschikken we nu over de trekkers van Bosman, meer dan tweehonderd trucks van AB Texel en samen ongeveer 400 trailers. Zo biedt onze organisatie een oplossing voor elke vervoersvraag en iedere logistieke wens. De samenwerking zorgt voor een vermindering van ‘lege’ kilometers, wat het rendement ten goede komt. Ook de klant heeft er profijt van, omdat daardoor de tarieven gunstiger kunnen worden.”
Het samengaan van beide bedrijven had een bijkomend voordeel voor AB Texel, want daardoor kreeg het bedrijf in Zuidwest Nederland een technisch steunpunt. Bosman heeft in Nisse namelijk een werkplaats voor onderhoud, reparaties en APK-keuringen van vrachtvoertuigen. Verscheidene transportondernemingen maken gebruik van deze service, waaronder al vele jaren ook AB Texel. Met de fusie is het aantal wagens met die belettering in Nisse nog sterk gegroeid.

Bodedienst
De geschiedenis van het transportbedrijf Bosman begint in 1924, als Gilles Bosman een oerdegelijke T-Ford aanschaft. De eerste jaren verzorgde hij een bodedienst tussen de Zeeuwse steden en dorpen. Hij reed ook voor boeren en bracht fruit naar de veiling, melk naar de melkfabriek en bruine bonen naar Albert Heijn in Zaandam.
In 1958 kwam de enige zoon Wim in het bedrijf. De naam van de onderneming veranderde in G. Bosman & Zoon. Met het toetreden van Giljo ontstond in 1985 opnieuw een tweehoofdige leiding. Het bedrijf groeide sindsdien uit tot een internationaal transportbedrijf met klanten tot een rijafstand van circa 500 kilometer. Grootste troef noemt Giljo Bosman zijn solide en toch flexibele organisatie, een breed aanbod van transportvoertuigen en het nakomen van toezeggingen.

Veel profijt heeft Giljo gehad van de kennis van zijn vader Wim Bosman, die vele jaren bestuursfuncties had in de Zeeuwse afdeling van zijn brancheorganisatie Transport & Logistiek Nederland. “Mede daardoor raakten wij thuis in moderne organisatie en bedrijfsvoering, communicatiemiddelen en het gebruik van de computer voor ritplanning. Als een van de eerste bedrijven hadden onze chauffeurs een mobilofoon aan boord, een noviteit in die jaren. Maar ook op dit moment lopen we nog steeds voorop in vele aspecten van de logistiek en blijven we bijzonder alert speuren naar allerlei nieuwe ontwikkelingen.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *