Archief ZB Magazine: Familiebedrijf Fliers Juweliers

In de aanloop naar het nieuwe thema ‘Zeeuwse Familiebedrijven’ (ZB6 – september 2012) publiceren wij vier oude artikelen uit Zeeland Business Magazine, die in 2006 onder de rubriek ‘Familiebedrijven’ zijn geplaatst. De tweede gaat over Juwelier Fliers uit Oostburg:

 “Bedrijfsvoering is een zoektocht naar de juiste fit met je omgeving”
We schrijven 1944, als Jacob Fliers, door de Duitse bezetting gestationeerd in een horlogefabriek te Pforzheim, onderduikt. Met de zwaarste oorlogswinter op komst en op zoek naar eten om zijn jonge gezin en zichzelf in leven te houden, wendde hij zijn horlogemakersvaardigheden aan in ruil voor voedsel. Het spreekwoord ‘voor een appel en een ei’ had hij zelf niet verzonnen, maar was wel degelijk van toepassing op de situatie. Zo werden bijvoorbeeld, in ruil voor wat brood en spek, van twee kapotte wekkers een goede gemaakt.

Jacob Fliers was een ambachtelijk man met een diepgaande passie voor de ‘still’ van het horlogemaken. In het jaar 1954 vestigde hij zich in Sluis, na een aantal jaar een reparatieatelier aangehouden te hebben in Biervliet. Sluis, een grensplaats met veel winkelend publiek. Daar kon hij een winkel beginnen en zijn atelier vestigen. Het bleek een goede keuze!
Het sieraad en het horloge hadden tot nog toe een wat functioneel karakter gehad, maar dat begon te veranderen. In de naoorlogse jaren van wederopbouw begon Sluis te floreren. Mensen hadden geld en dat creëerde plaats voor wat meer emotionele aankoopmotieven. Deze potentie gaf Jacob en zijn vrouw Marie, de impuls om zich wat meer te gaan toeleggen op de commercialisatie van het winkelgedeelte.

Commerciële kant
Eind jaren ‘60 kwam zoon Rinus in beeld. Na een aantal jaren achter de werkbank, waar hij het vak van zijn vader leerde, bleek hij ondanks de liefde voor de ambacht, meer affiniteit te hebben met de commerciële kant ervan. Tevens gevoed door de vraag, voelde Rinus de markt goed aan en hij speelde er handig op in. Al snel ontwikkelde er zich een specialisatie in diamanten sieraden en horloges van gevestigde merken. Door de weg van commerciële specialisatie in te slaan werden de fundamenten voor de toekomst gelegd.
Naarmate de tijd verder tikte, leek het ook steeds sneller en anders te gaan tikken. Hoewel het consumentengedrag altijd wel gekenmerkt werd door dynamiek, heeft het de laatste tien tot vijftien jaar een crescendo-achtige vogelvlucht genomen. Mede door toedoen van technologische ontwikkelingen werd de invloed van de media dominanter tot toonaangevend. We kunnen stellen dat het een compleet andere interpretatie aan het vak heeft gegeven, de romantiek van het ambacht heeft plaats gemaakt voor de liefde van lifestyle.
Dat had duidelijke consequenties voor de bedrijfsvoering. Detailhandel is een continue zoektocht naar de juiste ‘fit’ met je omgeving. En met omgeving wordt niet altijd de consument bedoeld, want meerdere factoren spelen een rol. Te denken valt aan concurrentie door vormen van branchevervaging aan de onderkant van de markt. Een duidelijke positionering in specialisatie en onderscheidend vermogen, is en wordt van essentieel belang.

In het jaar 1999 wordt het bedrijf uitgebreid met een filiaal in Oostburg en de toetreding van Niek en Sven Fliers, zonen van Rinus Fliers. Beiden hebben een HBO-marketing achtergrond die goed van pas komt bij het ondernemerschap van deze tijd. Waar ook de visies van Jacob en Rinus verschilden en elkaar aanvulden, is dat ook het geval met Rinus en zijn zonen. Het is misschien wel de dynamiek van de generaties die het bedrijf scherp houdt en het de juiste koers laat varen door wederzijdse bewustwording. Fliers Juweliers is nu specialist in herkenbare lifestyle-concepten die zich onderscheiden in haalbare exclusiviteit.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *