Archief ZB Magazine: Familiebedrijf Van der Peijl Groep

In de aanloop naar het nieuwe thema ‘Zeeuwse Familiebedrijven’ (ZB6 – september 2012) publiceren wij vier oude artikelen uit Zeeland Business Magazine, die in 2006 onder de rubriek ‘Familiebedrijven’ zijn geplaatst. De vierde gaat over Van der Peijl Groep:


Hoeveel generaties kan een innovatief familiebedrijf hebben?

Het begon allemaal 66 jaar geleden met een bakfiets waarmee A.C. van der Peijl (opa) vanuit Goes naar Amsterdam en terug fietste. Tegenwoordig krijgen de klanten uit heel zuidwest Nederland twee keer daags franco hun bestellingen geleverd. In die ruim zes decennia heeft het familiebedrijf bewezen Zeeuwse degelijkheid te kunnen combineren met visie en durf.

Het is de derde generatie die aan het roer staat van wat nu Van der Peijl Groep heet. Rob, René en Arthur volgden in de jaren tachtig, begin jaren negentig, hun respectievelijke vaders Johan, Cees en Henk op. Elke zoon van de grondlegger leverde een kleinzoon aan het familiebedrijf. “We hebben alle drie nog een broer of zus’’, vertelt René van der Peijl, “maar die zijn niet, of op een andere manier bij het bedrijf betrokken. De directie wordt door ons gevormd.’’
De taken zijn duidelijk verdeeld. Rob is financieel eindverantwoordelijke en René is belast met de marketing en sales. Arthur heeft zich op de logistiek geworpen en richt zich op de ICT. “Ons bedrijf was in de jaren zeventig een van de eerste die gingen automatiseren’’, vertelt René. “Dat heeft ons een flinke voorsprong gegeven.’’ Die automatisering was hard nodig met het groeiende assortiment. De neven Van der Peijl noemen zich ook wel de kruidenier in de techniek; met 160.000 artikelen op voorraad leverbaar bepaald geen grootspraak.

Het begon allemaal met de oorlog toen A.C. van der Peijl, vertegenwoordiger in automaterialen en gereedschappen, zijn baan verloor. Per bakfiets bleef hij zijn relaties bezoeken en de inkoop (in Amsterdam) doen. Heen nam hij solutie uit Goes (Perfecta, nu Bison) mee, terug gereedschappen voor zijn klanten. Uit die tijd dateert ook de opmerking: ‘Vraag het maar aan Van der Peijl, die zorgt er wel voor’.
In de jaren vijftig kwamen de zonen in het bedrijf dat toen vooral een grossier in automaterialen was. Zij begonnen voorzichtig met de eerste expansie. Het assortiment verbreedde zich en in 1964 werd het eerste filiaal (Terneuzen) geopend. Ruim tien jaar later volgde Middelburg. In die jaren bleef opa zich met het bedrijf bezig houden. Tot op hoge leeftijd was hij er dagelijks te vinden om de post te openen en de facturen te controleren.

Met de komst van de drie neven begon een decennium van overnames. In tien jaar tijd werden zes bedrijven overgenomen en ontstond de Van der Peijl Groep. Er zijn nu vijftien vestigingen in Zeeland en West-Brabant met 300 fte’s die duizenden klanten bedienen. Het assortiment omvat alles op het gebied van automotive en techniek. “Uit die breedte ontstaat een kruisbestuiving. Klanten die remblokjes nodig hebben, bestellen meteen ook gereedschap of werkkleding.’’
Na de overnames is het tijd voor verdere efficiency. Zeker op het gebied van de logistiek willen de neven een flinke slag maken. Ook de optimalisatie van de brede voorraad is actueel. Interessant zijn de ontwikkelingen op het gebied van total supply contracten. Die brengen de Van der Peijl Groep verder Nederland en de wereld in. Tenslotte wordt ook gekeken naar Europese ontwikkelingen op het gebied van schaalvergroting. Want die vierde generatie? René: “Die is nog jong. De groep is echter te groot geworden om er automatisch vanuit te gaan dat een volgende generatie die kan overnemen. Wij verwachten dat Van der Peijl als familiebedrijf bij ons eindigt en met een onafhankelijke directie verder zal gaan.’’

Tekst: Inge Heuff

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *