Baker Tilly Berk Accountants en Belastingadviseurs: Toegevoegde waarde door investering in relaties

RRF_ZB_bakertillyberk01
Vlnr: partners Baker Tilly Berk Goes: Rudi de Munck, Sander van Gelderen, Hans Bakker, Marcel Klootwijk

Tekst: Liesbet Mallekoote | Fotografie: Ruden Riemens

Baker Tilly Berk uit Goes combineert de voordelen van een lokaal kantoor met de specialistische kennis van een grote organisatie. Tel daar het internationale netwerk bij op en het is niet verwonderlijk dat deze vestiging, tegen de trend in, de afgelopen jaren is gegroeid.

“We hebben in Goes nu vijftig medewerkers en in de rest van Nederland nog zestien andere vestigingen”, vertelt partner Marcel Klootwijk. “Het internationale netwerk van Baker Tilly zit in 130 landen. Het grote voordeel daarvan is, dat we in al die landen kunnen terugvallen op lokale kantoren. De medewerkers daar zijn goed op de hoogte van de geldende wet- en regelgeving. Nu het  MKB steeds internationaler opereert, heeft dat enorme toegevoegde waarde.”

Duurzame relatie

“Daarnaast staan we bekend om onze korte lijnen”, vult partner Rudi de Munck aan. “Onze klanten waarderen het dat we zo snel schakelen en hen daarbij veel persoonlijke aandacht geven. De klant krijgt de tijd die de klant verdient; zowel op partner- als teamniveau. Voor ons is dat essentieel. Want pas als de relatie goed is, kun je je werk goed doen. Dat geldt voor alle vakgebieden waarin we diensten aanbieden. Daarbij doen we geen concessies aan de kwaliteit. Bij ons krijg je “big four” kwaliteit tegen een Baker Tilly Berk prijs. Maar het opbouwen van een duurzame relatie vormt daarbij altijd de basis. Laatst kreeg ik daar nog een compliment over: ‘Wat een betrokken, enthousiaste groep mensen hebben jullie!’.

Digitale dienstverlening

Een andere dienst waarmee Baker Tilly Berk zich onderscheidt, is de digitale dienstverlening. “Daarmee lopen we voorop”, legt Marcel Klootwijk uit. “Met ons systeem Be in Control krijg je als bedrijf echt controle over het hele administratieve proces. Van scannen en herkennen van in- en uitgaande facturen tot automatische bankkoppelingen: alles wordt volautomatisch verwerkt in de boekhouding. En omdat je administratie dan altijd actueel is, heb je op elk gewenst moment zicht op de stand van zaken van je bedrijf. Bijkomend voordeel is dat de boekhouder kan doen waar hij goed in is: rapportages maken en het duiden van cijfers, desgewenst nemen wij deze laatste rol over. Zo ontstaat echt toegevoegde waarde.”

Strategisch advies

Ook wordt Baker Tilly Berk vaak ingeschakeld als er strategisch advies nodig is, bijvoorbeeld bij de overname van een familiebedrijf. Partner Hans Bakker legt uit: “Ongeveer negentig procent van onze klanten is familiebedrijf. Het is dan ook niet voor niets dat wij een leerstoel op dit vakgebied ondersteunen aan Nijenrode Business Universiteit, die wordt bekleed door professor Roberto Flören. Het is belangrijk dat we goed op de hoogte zijn van de laatste inzichten, zodat we onze klanten adequaat kunnen adviseren. Bij familiebedrijven speelt emotie namelijk vaak een rol. Bij ons strategisch advies staat alles in het teken van de continuïteit van het bedrijf. Daarom moet je altijd verschillende scenario’s klaar hebben liggen als er wat onvoorziens gebeurt.”

Kwaliteit

“Overigens is professor Flören niet de enige hoogleraar die zich aan ons bedrijf heeft verbonden”, merkt Marcel Klootwijk op. “De specialisten op het gebied van fiscaliteit, accountancy en juridische vraagstukken zijn allemaal hoogleraren die in deeltijd voor Baker Tilly Berk werken. We bieden dus topkwaliteit en zijn toch regionaal verankerd. Door te investeren in kwaliteit, trek je ook weer goed personeel aan.” Rudi de Munck vult aan: “Onze medewerkers zijn enorm enthousiast. Bij nieuwe ontwikkelingen lopen we voorop. Ook omdat onze mensen de ruimte krijgen nieuwe ideeën aan te dragen.”

Toegevoegde waarde

“In grote offerte-trajecten zie je dat je je door die kwaliteit onderscheidt”, voegt Sander van Gelderen toe. “Toegevoegde waarde bieden, is belangrijker dan de prijs in dergelijke trajecten. Veel van onze klanten ondernemen in Zuidwest-Nederland. Dan is er automatisch veel interactie met België. Bedrijven hebben eigenaren of personeel die grensoverschrijdend werken. Door onze gedegen kennis van internationale afspraken en wet- en regelgeving, kunnen we hen fiscaal zo optimaal mogelijk adviseren. Overigens is internationaal de tendens dat men daadwerkelijk in een ander land gevestigd moet zijn om (volledig) te kunnen profiteren van lokale gunstigere wetgeving. Daarover zijn we heel transparant naar de cliënt.”

Zekerheid vooraf

Hans Bakker: “Je merkt dat bedrijven steeds vaker zekerheid vóóraf willen. Daarom hebben we goede contacten met de belastingdienst. We spreken de zaken vooraf goed door en zijn op dat vlak heel open in onze communicatie. Want klanten willen weten waar ze aan toe zijn. We werken ook veel voor de Zeeuwse overheden. Die schakelen ons bijvoorbeeld in voor subsidie-audits. We controleren dan of subsidies rechtmatig zijn besteed. Verder is er nog een aantal sectoren waar we sterk in zijn. Zo word ik weleens gekscherend het ‘boegbeeld’ van de visserij genoemd. Met mijn team bedien ik een breed netwerk in die sector: van de vissers en visverwerkende bedrijven tot de restaurants waar de vis gegeten wordt. Dan doen waar we goed in zijn: adviseren.”

Aantrekkelijke werkgever

Tot slot merkt Marcel Klootwijk op: “We zijn niets zonder onze mensen, die staan bij ons centraal. Want klanten zijn pas tevreden als ze kundig en met enthousiasme geadviseerd worden. Daarom hebben we ook zoveel trouwe relaties. Het feit dat we terug kunnen vallen op een internationaal netwerk van kantoren, is ook aantrekkelijk voor onze medewerkers. Die internationale contacten maakt hun baan extra afwisselend. En we gaan met onze tijd mee: met Be in Control en met onze Ondernemerscolleges op YouTube. Al die aspecten, in combinatie met ons brede dienstenpakket, maken ons een aantrekkelijke werkgever. De kwaliteit en inzet van ons personeel maakt dat we een vertrouwensband kunnen opbouwen met onze klanten. Dat zorgt ervoor dat Baker Tilly Berk een serieus alternatief is voor de “big four”.”

 

Baker Tilly Berk

Stationspark 8

4462 DZ Goes

T. 0113-242000

E. goes@bakertillyberk.nl

I. www.bakertillyberk.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *