Kennisdeling: Bedenk jij eens een leuke campagne!

‘Bedenk jij maar eens iets leuks, jij bent communicatieman (of vrouw) en dus creatief’. Wat moet het een druk op creatieve mensen leggen telkens te voldoen aan de verwachtingen van de steeds meer vragende omgeving. En wat als je telkens kunt voldoen aan die verwachtingen? Zorgt een zogenaamde constante productie van winstgevende ideeën, campagnes en acties dan niet voor uitputting van de creatieve bron? Het blijft een raadselachtig vraagstuk, waarom iemand het ene moment een succesvolle campagne bedenkt, en het volgende moment inspiratieloos internet afstruint.

Creativiteit en inspiratie zijn begrippen waarvan we ons meestal niet eens bewust zijn. Bij alles wat je doet ontstaan er associaties en ideeën die in een vroeg of later stadium invloed hebben op de marketingacties die je bedenkt. Wanneer je de stimulering van je creativiteit toch bewust wil bevorderen kan het creatieve dagboek ‘Wreck this Journal’ een optie zijn. Keri Smith geeft je hierin opdrachten mee, zo ga je een bladzijde besmeren met etensresten, het boek meenemen onder de douche of aan een touwtje mee de stad in nemen. Doel? Mijns inziens door ‘gewoon te doen’ de durf tonen om alle ideeën uit te denken of uit te voeren. Het exemplaar dat ik op kantoor heb liggen is smerig, afgeleefd en afgedankt, maar bovenal nog lang niet af. Het bracht me tot nu toe een boel leuke  momenten waarin ik zonder schaamte mijn creativiteit met die van Keri Smith heb gecombineerd!

Of dit nu daadwerkelijk ervoor zorgt dat iemand á la minute een goede slogan bedenkt is lastig meetbaar. Daarom geef ik u ook nog maar een paar technieken mee om creatieve communicatie in de organisatie te stimuleren. Met onderstaande technieken vindt u wellicht de juiste insteek om een advertentie, website of commercial verrassend en origineel te brengen.

  1. Vertel een verhaal zonder woorden
  2. Overdrijf
  3. Zet de boel op zijn kop
  4. Provoceer
  5. Nodig uit om te spelen
  6. Neem het letterlijk

We gaan niet alles weggeven natuurlijk. Het is een topje van de ijsberg, en hoe u deze technieken precies invult en terug laat komen in uw communicatie…Dat laten we uiteraard aan uw creativiteit over!

Luid Communicatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *