‘Bedrijfsopvolging doe je samen’

“Van kinds af aan loop ik in dit logistieke bedrijf rond. Dat ik als beoogd opvolger zou gaan werken binnen het familiebedrijf, was voor mij van jongs af aan al duidelijk. Ook dan is een opvolgingstraject niet eenvoudig. Naast je eigen twijfels en onzekerheden, spelen er tal van andere zaken: fiscaal, juridisch, maar ook emotioneel. Om die reden ben ik blij dat wij dit traject professioneel hebben laten begeleiden.”

Robbert Pfauth is sinds circa drie jaar directeur en aandeelhouder van Pfauth Logistics. In 1975 opgericht door zijn opa Jan, voortgezet door zijn vader Hans en actief in het haven- en industriegebied van Vlissingen-Oost. Het ontzorgen van de klanten staat bij deze logistieke dienstverlener voorop. Met een team van dertien medewerkers biedt Pfauth Logistics een compleet palet aan diensten. Naast op- en overslag en douane-expeditie, worden ook transporten via weg, spoor, zee en luchtvervoer verzorgd. Belangrijke rode draad door al deze activiteiten is de specialisatie in ADR (gevaarlijke stoffen) en IMO lading. “We willen onze klanten nadrukkelijk één loket bieden. We treden graag op als regisseur en zijn proactief bij de uitvoering van onze diensten.”

Eerste baan
Toen voor Robbert duidelijk werd dat zijn ambities in de logistiek lagen, stemde hij daar zijn studiekeuze op af. Stages deed hij elders. Tijdens zijn laatste stage, kwam een vacature vrij in het bedrijf van zijn vader. Eerder dan hij aanvankelijk verwachtte, maakte hij de overstap. “Ik ben circa acht jaar geleden officieel in dienst getreden. Ik ben begonnen als algemeen planner van de op- en overslag activiteiten, maar heb gaandeweg het complete bedrijf leren kennen. Ik heb alle benodigde certificaten gehaald, cursussen gevolgd, ritten met de vrachtwagen gemaakt en bij onze klanten op bezoek geweest.”

Vast stappenplan
Langzaam maar zeker verschoof de focus steeds nadrukkelijker naar het inzetten van een bedrijfsopvolgingstraject. Zowel vader Hans als Robbert realiseerden zich dat professionele hulp wenselijk was. “Toen mijn vader het bedrijf destijds overnam, was het allemaal nog relatief klein en overzichtelijk. En hoewel het bedrijf nu niet echt groot is, zijn er toch tal van zaken waarmee je rekening moeten houden. Om die reden nodigden we Jan Rutjes van Schipper Accountants uit. De eerste kennismaking was direct heel verhelderend. Wat hij vertelde was herkenbaar; we zaten op dezelfde golflengte. De aanpak volgens een vast stappenplan sprak ons aan. Prettige bijkomstigheid was voor ons dat Schipper veel kennis in huis heeft, fiscaal, juridisch, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van personeel en organisatie.”

Goede begeleiding
Robbert vertelt dat er veel gesprekken zijn gevoerd; apart, onderling, met familie en natuurlijk met de medewerkers. “Dat laatste vond ik best spannend. Zij vormen toch het fundament van ons bedrijf. Gelukkig vonden ze het een logische stap en zagen zij ook de kansen. Ook gedurende het traject hebben wij de medewerkers zoveel mogelijk betrokken.” Naast kritische en open gesprekken met anderen, durfde Robbert ook zichzelf kritisch tegen het licht te houden. “Vanzelfsprekend heb je twijfels of je de verantwoordelijkheid aankunt. Daarom was de competentiemeting van Schipper zo verhelderend. Verder vind ik het door Schipper opgezette Platform voor opvolgers prettig. Je kunt daar met mensen, die in dezelfde positie zitten, sparren en ervaringen uitwisselen.”

Kwalitatieve groei
Robbert is langzaam in zijn rol als directeur gegroeid. Het mooie van de overgang is dat zijn vader geleidelijk minder is gaan werken, letterlijk om ruimte te bieden aan zijn zoon. “Natuurlijk doe ik de zaken op mijn manier. Ik ben jonger dan mijn vader en sta bijvoorbeeld meer open voor digitalisering van bepaalde processen. Mijn ambitie voor de komende jaren is vooral gericht op kwalitatieve groei. Ik wil nadrukkelijk met klanten in gesprek over hun behoeftes en hen daar zo goed mogelijk in voorzien.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *