Bent u nog in beeld?

artikel-6-foto-1
Pieter Jan Peene en Marco van Belle

Kijk eens kritisch naar je bedrijf. Misschien loop je wel klanten mis, die je met een paar eenvoudige maatregelen kunt binnenhalen. Twee communicatie-deskundigen geven tips om in beeld te blijven bij je doelgroep.

Marco van Belle en Pieter Jan Peene van Mcomm uit Goes zien dat veel bedrijven hun klant niet goed genoeg kennen. “Zeker familiebedrijven, die vaak al jaren bestaan, vergeten wel eens te kijken of hun visie nog aansluit bij hun klanten, terwijl de markt wel verandert. Tijdens de crisis kwam dat bij een aantal bedrijven aan het licht, maar toen was er geen geld om er iets aan te doen.”

Wees het voor, adviseren Van Belle en Peene. Laat eens in de drie jaar een klanttevredenheids-onderzoek doen en kijk waar het beter kan. Peene: “Maar dan wel een goed onderzoek, dat informatie oplevert waar je iets mee kan. Stel heldere vragen, met ruimte voor de ondervraagde om suggesties te doen en kritiek te leveren.”

En ga met de antwoorden aan de slag. “Dat hoeft niet duur of ingewikkeld te zijn”, zegt Van Belle. “Het komt vaak neer op een beter contact opbouwen met je klanten, bijvoorbeeld met een relatiedag of een bijzondere actie voor je vaste klanten. Geef ze het gevoel dat ze welkom zijn en dat je niet alleen geld aan ze wilt verdienen. En vergeet niet je personeel eens te laten ondervragen. Die weten hoe jouw bedrijf overkomt bij de klant.”

artikel-6-foto-2
Anne Quaars

Beeld
Anne Quaars, De Beeldstrateeg uit Breskens, adviseert ondernemers ook letterlijk te kijken naar het beeld dat klanten van hen hebben. “Wat laat je van jezelf zien? Sluit dat aan bij wat de klant verwacht? Ik zie regelmatig dat mensen veel bezig zijn met wat zij zelf willen vertellen, maar te weinig met wat belangrijk is voor een klant. Je klant heeft een vraag en jij moet laten zien hoe je dat gaat oplossen. Met beeld kun je letterlijk je waarde voor klanten zichtbaar maken. Het is essentieel dat die klant zich daar vervolgens in een oogopslag in herkent.”

In alle manieren om klanten aan te trekken wordt het beeld nog te vaak vergeten, vindt Quaars. “Terwijl beeld 60.000 keer sneller wordt verwerkt door de hersenen dan tekst. De eerste beslissing wordt gemaakt op basis van beeld, dus maak dát onderdeel van je marketingstrategie. Als persoonlijk contact belangrijk is, zet dan jezelf op de foto. Werk je voor mensen: laat dat zien. Bouw je ingewikkelde systemen, laat zien hoe je klant die kan toepassen. Beeld kan je klanten inspireren na te denken over wat jij voor hen kan betekenen.”

Het is niet altijd nodig een fotograaf in te huren, zegt Quaars. “Er zijn een paar handreikingen waar iedereen met een smartphone mee aan de slag kan, zoals: denk na over je boodschap en werk aan een herkenbare ‘beeldsignatuur’. Als je weet wie je klant is en wat jou onderscheidt van andere ondernemers, kun je dat vertalen in een goed beeld.”

TEKST LIESBET MALLEKOOTE & FOTOGRAFIE MARIJANA PAJOVIC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *