Kennisdeling: De aangevulde realiteit

Spoorzoekertje, wie heeft het niet gedaan? Vooral vroeger, vóór het ontstaan van spelcomputers en speelboerderijen was het vaste prik op elk kinderfeestje. Gewapend met een flinke voorraad stoepkrijt ging je op pad om een spannende route uit te zetten voor de achtervolgende partij. De route slingerde door smalle steegjes, langs watergangen en uiteraard door de plaatselijke speeltuin. Elke afslag werd duidelijk gemarkeerd met een pijl. Natuurlijk werd op strategische plekken een uitdagende opdracht toegevoegd. ‘Bel hier aan en vraag om een snoepje’, ‘Neem deze steen mee’ of ‘Ren tien keer de trappen op en neer’. Wat eerst een saaie woonwijk leek werd met een simpel stoepkrijtje omgetoverd tot één groot avontuur.

Eigenlijk kun je stellen dat met minimale middelen een extra ‘laag’ bovenop de werkelijkheid is gecreëerd. En dat is precies wat tegenwoordig op grote schaal weer gebeurd. Augmented reality ofwel ‘aangevulde realiteit’ is een digitale techniek waarmee virtuele lagen toegevoegd kunnen worden aan de realiteit. In de basis is augmented reality niet meer dan een slimme samenvoeging van een aantal technieken die al geruime tijd bestaan. Elke smartphone beschikt tegenwoordig over minimaal een camera, een kompas, internet en een gps-verbinding. Reeds drie jaar geleden zag het Nederlandse bedrijf Layar hier al mogelijkheden in. Met de gelijknamige app kun je de camera van je telefoon gebruiken om rond je te kijken en doormiddel van gps, kompas en internet krijg je direct relevante informatie te zien in je directe omgeving. Verschillende informatie kan naar wens worden opgeroepen, van huizen die te koop zijn in de omgeving (rechtstreeks van Funda.nl) tot de openingstijden van de winkels in je buurt. Er bestaat zelf de mogelijkheid om vliegtuigen die boven je hoofd vliegen te identificeren, inclusief bestemming en bijbehorende vertrek- en aankomsttijden!

Relatief nieuw is echter de mogelijkheid om zelf hotspots aan te maken. Aurasma en Layar maken het beiden mogelijk om zelf hotspots aan te maken en deze te koppelen aan allerhande informatie op internet. Elke willekeurig foto kan voorzien worden van dergelijke hotspots. Als een gebruiker vervolgens zijn camera richt op hetzelfde plaatje dan verschijnt de aanvullende media. Zo kun je bijvoorbeeld, animaties, video’s, muziek en links toevoegen aan gedrukte media zoals boeken, tijdschriften en billboards. Maar je kan ook een product, auto, of een volledig gebouw als hotspot laten functioneren!
Designagain heeft als designpartner van Brandexpedition, (het intitiatief van ondernemer van het jaar Martijn Arets), onlangs meegewerkt aan het verrijken van zijn (zeer succesvolle) boek met augmented reality. Bekijk hier een video van het eindresultaat.

Kortom kunnen we stellen dat de qr-code een mooie manier was om een link te leggen tussen offline en online media, maar de opkomst van augmented reality zal de grens tussen offline en online definitief doen vervagen, zo niet doen verdwijnen. En mocht u denken dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen… inmiddels wordt de techniek reeds gebruikt door bedrijven zoals: Volkswagen, Holliday Inn, Daily Mirror en Deloitte. Reden te meer dus om u eens af te vragen of uw verpakkingen, jaarverslag, advertentie of billboard niet verrijkt zou kunnen worden met behulp van augmented reality. Krijgt u ook weer dat zelfde gevoel als vroeger bij het uitzetten van een speurtocht?

Mischa Kalle |  Designagain

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *