Kennisdeling: Loods ben je niet zomaar

Deel 1 van 5
Zeeland Business heeft goede contacten met het bedrijfsleven in het havengebied. Ieder jaar brengen wij in samenwerking met Zeeland Seaports een special over de havens Vlissingen en Terneuzen. Hierin  komen interessante ontwikkelingen uit de havens aan bod  en kunnen bedrijven uit het havengebied zichzelf voorstellen aan het bedrijfsleven door geheel Zuid-West Nederland. In de special komen ook de verschillende werkzaamheden aan het bod.

In het verlengde hiervan besteden we de komende weken aandacht aan het loodswezen in de Westerschelde. Deel 1 staat in het teken van hoe je loods wordt. Volgende week (deel 2) volgt de historie van het loodswezen. Daarna (deel 3) een dagje aan boord op de ‘Chopin’, een Duits schip. Deel 4 volgt de vaartocht door de Westerschelde en tot slot (deel 5) het afdalen van het grote en stabiele schip in het – naar verhouding – minuscule loodsbootje.

Frans Zuurveen is de schrijver van het blog over beloodsing op de Westerschelde. Hij schrijft onder andere voor Mikroniek, Dutch Society for Precision Engineering, Caravannen! en voor Het Tweede Huis. Lees hieronder zijn verhaal over de beloodsing.

Als ik….Als ik opnieuw de infrastructuur in en om het Schelde-estuarium mocht ontwerpen, zou ik dan een wereldhaven bij Antwerpen situeren? Nee, want dat is wel een heel ongelukkige plaats, zo stroomopwaarts van een nauw deel van de vaargeul. Maar, wie ben ik? Hier heb ik helemaal niets over te zeggen en die Antwerpse haven biedt wel heel veel werkgelegenheid voor onze zuiderburen. En natuurlijk is het Loodswezen in Vlissingen goed voor avontuurlijk werk voor 165 loodsen met bijbehorende voorzieningen.

Dat bedenk ik als ik boven op de brug sta van de Chopin, een flinke, bijna 250 meter lange containercarrier van Hansa Shipping in Hamburg. Ik ben uitgenodigd een beloodsing mee te maken met Jan van Berlo als betrouwbare leidsman. Hij tuurt waakzaam in de verte en geeft kalm zijn instructies aan de roerganger en aan de tweede stuurman daarachter.

Loods ben je niet zomaar
Jan van Berlo is niet de eerste de beste loods. Hij is namelijk ook nog voorzitter van de VNLS, de Vereniging Nederlandse Loodsen Sociëteit. Die bestaat al sinds 1884 en beheert een soort kantine waar de loodsen behaaglijk kunnen wachten op hun taxi naar Antwerpen of op het sein dat ze aan boord kunnen gaan van de loodsboot, tender genaamd, die ze aan boord brengt van het schip dat beloodst moet worden. Of ze naar een van de loodskotters Menkar of Mirfak brengt, die zich respectievelijk in zee op de Steenbank noordelijk van Vlissingen of bij de Wandelaar in het zuidwesten bevinden. Die liggen daar om zeeloodsen aan boord van schepen in volle zee te brengen of van boord te halen. En daar worden dan weer snelle gemotoriseerde jollen voor ingezet.

Jan van Berlo is toevallig ook de loods die aan boord was van de Republica Argentina, die begin oktober in het Nauw van Bath aan de grond liep. Daar kon Jan helemaal niets aan doen want de scheepsmotor liet het vrij plotseling afweten. Jan: “Dat gebeurde helaas op de verkeerde plek en op het verkeerde moment. Dus op het smalste en bochtigste deel van de route en met maximaal vloed. Er was echt geen houden meer aan.”

Jan vertelt dat een loods altijd als stuurman of kapitein op een zeeschip moet hebben gevaren. Pas na een flinke opleiding en training en na ervaring op kleinere schepen mag je een kanjer als de Chopin of nog groter beloodsen. Sinds een verdrag uit 1839 is de beloodsing op de Schelde verdeeld tussen Nederland – 27,5 % – en België – de rest. De beloodsing op Nederlandse havens gebeurt uitsluitend door Nederlandse loodsen.

 

één reactie

  1. Twee weken geleden ben ik mee geweest met een loods voor een video voor de website jaarvanhetwater.nl, waar ik webredacteur van ben. Deze is hier te vinden: http://www.youtube.com/watch?v=zzHGSEm-Ro8

    vriendelijke groet Indra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *