Kennisdeling: Houd het actueel…

Inmiddels gebruiken veel bedrijven in Zeeland social media. Het is duidelijk dat social media geen losstaand iets is, maar absoluut een onderdeel van de gehele communicatiestrategie moet zijn. Om de mogelijkheden van deze media het beste te benutten, is vooral gericht, consequent en interactief communiceren van belang.

Wij komen geregeld bedrijven tegen die voortvarend aan de slag zijn gegaan en een Facebook of Twitter account hebben aangemaakt, maar er vervolgens niet veel mee doen. Soms doordat ze niet weten welke berichten ze kunnen plaatsen, hoe ze de interactie met de doelgroep kunnen aangaan of omdat er simpelweg geen rekening is gehouden met de tijdsinvestering die dit vraagt. En dat is jammer, want weken zonder een update te plaatsen of niet reageren op een geplaatste reactie door het publiek, kan afbreuk doen aan het imago van een bedrijf.

Volgers en Likers willen ook geen overload aan eenzijdige communicatie, maar een goede mix in de inhoud en de frequentie van de berichten. En zeker actuele informatie die niet op de website te vinden is. Een social mediastrategie kan helpen, door het bepalen van belangrijke uitgangspunten
zoals; hel doel, over wat en voor wie de berichten zijn bedoeld. Een onderdeel hiervan is ook het bepalen van de rol die wordt opgenomen in social media. Is de wens alleen informatie te geven over het product/dienst, wordt de rol van adviseur op genomen door bijvoorbeeld tips te geven over het vakgebied of is het de bedoeling betrokkenheid te creëren door vooral luchtige berichtjes te delen?

Naast informeren en entertainen is toch vooral het bieden van een platform, waar mensen over je merk en/of producten praten een doel op zich bij de inzet van social media door bedrijven.
Want een review van het publiek is zeer waardevol in de tijd waarin we steeds minder geloof hechten aan advertenties.

Mariela Batistella | eBirds

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *