Kennisdeling: Niet zoeken, maar gevonden worden

Social media bevatten een schat aan informatie die online beschikbaar en vaak openbaar is.. Google uzelf en  uw profiel op Facebook of LinkedIn  zal bij de zoekresultaten bijna altijd als eerste verschijnen. Of typ de naam van een oude vriend, ver familielid of aanstaande werknemer in en u vindt een schat aan (ook vaak persoonlijke) informatie over deze persoon.

Als gebruiker van social media, uit naam van uzelf of uw bedrijf, zult  u zich daarom heel goed bewust moeten zijn van welke informatie wordt gedeeld, waar en met wie. De privacy-instellingen op de diverse social media platformen zijn vaak eenvoudig naar wens aan te passen. Het kan de moeite lonen om hier even aandacht aan te besteden. U wilt immers niet  uw nieuwe baan op het spel zetten, omdat de eerste indruk van de toekomstige werkgever gebaseerd is op een vakantiefoto waar u met een cocktail op het strand staat of erger. Daarom  adviseren wij altijd om een profielfoto bewust te kiezen en hierbij rekening te houden met hoe u gezien wilt worden als persoon en als professional.

Omdat actief gebruik van social media de zoekresultaten sterk beïnvloeden, kunnen bedrijven hierop inspelen en zorgen dat ze gemakkelijker gevonden worden. Daarnaast wordt informatie steeds vaker op de social media platformen zelf gezocht in plaats van via bijvoorbeeld Google. Op Twitter kan eenvoudig een zoekterm worden gekozen om alle berichten over een bepaald onderwerp te vinden. Facebook, LinkedIn en andere social media geven de mogelijkheid om informatie, mensen en bedrijven te zoeken.

Zo wordt ook YouTube steeds vaker als zoekmachine gebruikt. Of het nu een tutorial, een corporate film of een infomercial is, over elk onderwerp staat wel een filmpje online. Via YouTube kan kennis eenvoudig gedeeld en gevonden worden, in beeld en geluid. Bedrijven benutten dit steeds vaker En plaatsen bijvoorbeeld een informatieve film, met een commercieel tintje.

Er liggen veel kansen voor zoekmachine-optimalisatie door middel van social media. Laat een slimme combinatie van uw website en aanwezigheid op social media uw online-vindbaarheid verbeteren en uw merk versterken. Volgens een doordacht plan, een strategie – en zorg natuurlijk dat u goed overkomt bij wie u goed over wilt komen op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *