Kennisdeling: Privacy in social media – De glazen kluis

Wie dacht dat zijn of haar gegevens goed beveiligd zijn, kan bedrogen uitkomen. Steeds vaker horen we dat hackers gevoelige gegevens blootleggen, en soms komt het zelfs voor dat een laptop of USB-stick wordt achtergelaten en bedrijfsgegevens op straat komen te liggen. Banken waren vanzelfsprekend de eersten die écht aandacht moesten besteden aan veilig internetverkeer en de daarbij behorende privacy kunnen waarborgen. Keurmerken voor thuiswinkels en https-adresssen waren een logisch vervolg om het groeiend aantal internetgebruikers veilige opties te bieden voor online kopen, verkopen of handelen.

En nu? En u? Bij hoeveel verschillende websites heeft u zelf accounts aangemaakt? Waar zijn uw naam- en adresgegevens bekend? En op hoeveel plekken heeft u een rekeningnummer voor automatische incasso opgegeven, of zelfs een creditcardnummer achtergelaten? Al deze gegevens bieden een schat aan informatie over uw persoon (of bedrijf), en moeten goed beveiligd worden. Het is algemeen geaccepteerd dat we weinig tot geen invloed hebben op de beveiliging van deze gegevens. We vertrouwen erop dat dit goed wordt geregeld. Anders is dit met het gebruik van social media, en met de informatie die we hier achterlaten of verspreiden. Dit heeft u zelf in de hand. Het is niet zo dat we afstand moeten nemen van alles wat we online zetten en dit ‘openbaar’ noemen. We hebben een keuze.

Het is aan de gebruiker zélf wat hij of zij plaatst op Facebook, Twitter en Linkedin, en je kunt vaak specificeren met wie je iets deelt. Maar afgezien daarvan, zullen we altijd bij het plaatsen van een bericht of foto een aantal afwegingen moeten maken, om te zorgen dat privacy gewaarborgd blijft.

  • Is het relevant voor anderen wat ik online ga zetten? Zo nee, doe het dan niet. Uw burgerservicenummer is bijvoorbeeld niet van belang voor anderen. Sterker nog: deze kan misbruikt worden voor verkeerde zaken.
  • Is wat ik online wil zetten voor misinterpretatie vatbaar? Zo ja, formuleer het dan anders of in ieder geval zo dat het niets aan de verbeelding overlaat.
  • Is datgene wat ik online ga zetten interessant voor spammers of (identiteits)dieven? Zo ja, plaats het dan niet, vul het niet in of lieg om bestwil. Zet bijvoorbeeld niet online dat u twee weken op vakantie gaat, als ook uw huisadres gemakkelijk te traceren is.
  • Is datgene wat ik online plaats te misbruiken? Zo ja, plaats het dan niet, of probeer misbruik te voorkomen door bijvoorbeeld op een foto de gezichten onherkenbaar te maken.
  • Is hetgeen ik online wil zetten schadelijk voor mijzelf of anderen, nu of in de toekomst? Als het antwoord niet direct een volmondig “nee” is, dan is het misschien de moeite waard om dit toch maar niet te doen.

Het lijkt overdreven om steeds deze checklist af te werken, maar vooral als u vanuit een bedrijf berichten plaats, mag er nooit gevoelige informatie openbaar worden gemaakt, en is het belangrijk dat de geplaatste berichten in lijn zijn met een marketing- of communicatiebeleid van het bedrijf. Voordat u actief wordt op diverse social media is het verstandig om goed na te denken over het doel van uw berichten, de frequentie en toon ervan. En natuurlijk heeft elk platform zijn eigen voor- en nadelen, ook op het gebied van privacy, en zéker voor zakelijk gebruik. Laat u goed adviseren!

Het beschermen van uw privacy is natuurlijk vooral een kwestie van gezond verstand en een nodige dosis argwaan. Het gaat er soms meer om wat u NIET deelt, dan wat u WEL deelt.

eBirds

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *