Kennisdeling: Social media verrijkt het toerisme

Het is leuk om onze vakantieplannen- en ervaringen te delen. Ruim de helft van alle vakantiegangers doet dit via social media. En daardoor zijn wij, de gebruikers, het sterkste promotiemiddel van de toeristische sector ooit. We delen locaties, hotels, gebeurtenissen en foto’s van omgeving, gerechten en van het leuke vakantiedorpje. En belangrijker: wij luisteren liever naar de mening van vrienden en bekenden dan naar de gelikte folders van het reisbureau! De ervaring van anderen laten we steeds zwaarder wegen bij onze keuze van hoe en waar we op vakantie gaan.

Voor de toeristische sector ligt hier een enorme kans. Wie de (social media gebruikende) klant goed weet te bereiken en activeren zal hier extra de vruchten van kunnen plukken. Als bedrijven uit de sector zelf actief zijn op social media, actuele informatie delen en sympathie opwekken bij hun likers of volgers, kunnen ze deels beïnvloeden wat hun fans over hun vertellen en bereiken ze snel een exponentieel groter publiek.

Zo kunnen campings hun gasten met een persoonlijk bericht verwelkomen als ze inchecken op het vakantieadres. En de hoteleigenaar kan speciale ‘sociale’ arrangementen aanbieden in samenwerking met andere ondernemers en met behulp van social media hun gasten hierop attenderen. Ook voor toeristische organisaties als het VVV liggen hier kansen. Via social media kun je eenvoudig een gebied promoten of (bijvoorbeeld via QR-codes) nét iets meer vertellen bij bezienswaardigheden of monumenten.

Genoeg kansen voor de sector. Een eerste stap is het aanwezig en actief zijn via social media en de juiste informatie delen op het juiste moment. Vervolgens kun je je gasten aansporen en activeren. Wie weet aan wie ze het allemaal doorvertellen!

Een fijne zomer voor iedereen.

eBirds

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *