Branding of welke waarde heeft je product?

Naamloos Branding, marketing, het klinkt goed en misschien wel noodzakelijk. Maar waar begin je? Volgens Marcel Urgert, van reclamebureau La Dolce Vita uit Middelburg, is het antwoord daarop heel simpel, namelijk bij jezelf. Samen met collega Carlo de Kraker, van grafische dienstverleners BeeldMerk in Terneuzen, deelt hij zijn professionele kijk op communicatie-vraagstukken.

Reclamebureau La Dolce Vita is actief op het gebied van reclame; van logo- en huisstijlontwikkeling tot website en complete campagnes. Daarbij ligt volgens Marcel de nadruk op branding en marketing. Twee begrippen die vaak gelijktijdig worden genoemd maar een andere betekenis hebben. “Branding begint echt bij jezelf. Wie ben je? Wat doe je? Wat zijn je drijfveren en kernwaarden? Waarom doe je wat je doet? Dat is een belangrijke stap. Consumenten kiezen hoe langer hoe meer voor betekenisvolle merken. Merken die iets bijdragen en een eerlijk verhaal vertellen.”

Eén speerpunt
Natuurlijk weten Marcel en Carlo dat de werkelijkheid van alledag vaak wat weerbarstiger is. Toch, hoe bescheiden de omvang van je bedrijf ook is, denk hierover na: “Nog te vaak zie ik advertenties waarin de ondernemer geen keuze maakt en met ‘schot hagel schiet op alles wat beweegt’. Hoe begrijpelijk de gedachte hierachter misschien ook is (dure advertentie, alles eruit halen), hij slaat de plank hiermee mis. Want: niemand voelt zich aangesproken. Daarom adviseer ik om één product of dienst te kiezen en daaraan een waarde te koppelen die je visualiseert. Daarmee kom je direct bij mensen binnen”, legt Marcel uit.

Waarde bepalen
Een marketingwaarde koppelen aan een product. Dat verduidelijken, werkt het beste met een voorbeeld. “Seks sells; dat weten we allemaal en hoewel het wellicht een platte manier van doen is, werkt het om een mooie vrouw naast een auto te zetten. Maar er zijn nog andere waarden die goed verkopen zoals vriendschap, liefde en vertrouwen. Bekijk de reclame van Amstel eens. Het reclamespotje gaat vrijwel alleen over een hechte vriendschap tussen mannen. Pas op het allerlaatste moment blijkt het reclame voor een biermerk te zijn. Of wat dacht je van de Coca Cola reclame rond de Kerstdagen? Deze is volledig opgebouwd rond de waarde familie. Er bestaat zelfs zoiets als ‘wannabe marketing’. De waarde ‘avonturier’ bijvoorbeeld wordt door veel mensen gewaardeerd. Ook al kom je misschien nooit de provincie uit, de associatie met het stoere, avontuurlijke kan je wel degelijk aanspreken.”

Zeeuwse praktijkvoorbeeldenNaamloos2
Marcel is recent door Rijkse accountants & adviseurs uit Middelburg ingeschakeld om de huisstijl te vernieuwen. “Dat begint met het achterhalen van het verhaal, het DNA van het bedrijf. De oude huisstijl was gedateerd geraakt en zo kunnen mensen denken dat dit ook voor het kantoor geldt.
Het tegendeel bleek waar te zijn. Het is een dynamisch bedrijf, met veel oog voor kwaliteit en persoonlijk contact met de klanten. Het is belangrijk om dat als waarde te communiceren. Dat doen we met beelden maar ook met de slogan ‘Samen bereiken we meer’ en door regelmatig gebruik te maken van het woord ‘verbinden’.” Carlo herkent dit. BeeldMerk, zijn grafisch bureau dat inmiddels 10 jaar bestaat, bedient tal van mkb-bedrijven in Nederland en Vlaanderen. Een mooi voorbeeld van waarde creëren is terug te zien in het logo en de huisstijlontwikkeling die BeeldMerk verzorgt voor Compagnie Het Zoute uit Knokke. “Compagnie Het Zoute ontwikkelt luxe vakantiehuizen en appartementen, bijvoorbeeld in Cadzand. Zie je die huizen terug in de brochures? Nauwelijks! We creëren een sfeer van luxe, comfort en zorgeloosheid. Dat doen we met zachte kleuren, fraaie fotografie en luxe papiersoort. Met dat goede gevoel associëren mensen zich. Pas op op de laatste bladzijden volgt een beschrijving van de vakantiewoningen terwijl het uiteindelijk wel daar om gaat.”

Marketing
Waar branding zich vooral richt op het associëren van emoties en gevoelens met de identiteit van je bedrijf, product of dienst, richt marketing zich vooral op het presenteren van je bedrijf. “Het betreft het verzenden van zorgvuldig samengestelde berichten naar de doelgroep om zo bewustwording, sympathie en begrip te creëren. Belangrijk daarbij is te weten wie je doelgroep is. Dan weet je immers ook welke kanalen nuttig zijn om te gebruiken. Jongeren kun je goed bereiken via social media, terwijl 55-plussers misschien de PZC of Volkskrant lezen of het plaatselijke advertentieblad”, verduidelijkt Carlo. Hij constateert dat mensen tegenwoordig steeds meer georiënteerd zijn op beeld. “Daarmee trek je de aandacht. Kijk maar eens naar Instagram; succes daar heeft te maken met de kracht van een beeld.”

Social media
Social media is één van de nieuwe marketingkanalen. Eén met veel kansen, maar ook veel bedreigingen. Goed doen, is dus de boodschap of anders niet. “Neem KLM; die luchtvaartmaatschappij heeft een team medewerkers die niets anders doen dan social media afstruinen op posts en tweets over KLM. Hierop reageren ze onmiddellijk. Fantastisch als dat kan, maar niet reëel natuurlijk voor de gemiddelde Zeeuwse ondernemer”, aldus Carlo. “Het is belangrijk om te zien wat wél haalbaar. Maar wees eerlijk; pure reclame daar prikken mensen zo doorheen.” Marcel concludeert dat ondernemers social media alleen moeten inzetten als ze er ook daadwerkelijk een gevoel bij hebben. “We organiseren regelmatig workshops. Niet om ondernemers te helpen starten met Facebook of Linkedin. Wel om te leren er meer uit te halen; meer omzet, meer resultaat.”

Tekst: Caroline Houmes
Fotografie: Jan de Carpentier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *