Kennisdeling: Brazilië en Social Media

Het is zeer interessant om te zien hoe social media wordt gebruikt in verschillende landen en culturen. Welke berichten worden gedeeld en hoe bedrijven daarop in spelen. Hier volgt een korte impressie van het social media gebruik in Brazilië.

Brazilië is, volgens SocialBakers, het land waar het aantal gebruikers van social media het hardst groeit. Uit onderzoek blijkt dat Brazilianen meer dan 27 uur per maand op social media te vinden zijn, waarvan maar liefst 93% van deze tijd op Facebook.

Naast de ‘normale’ social interactie, hebben de Brazilianen dit jaar social media ook ingezet om manifestaties tegen de regering kracht bij te zetten. Facebook en Twitter werden massaal gebruikt om elkaar te steunen, aan te moedigen om de straten op te gaan en in de wereld aandacht te vragen voor de standpunten van de activisten. Via social media vertelden ze hun eigen verhaal zonder afhankelijk te zijn van journalisten en hun interpretatie van de gebeurtenissen.

Bedrijven beseffen ook dat Brazilianen massaal te vinden zijn op platforms als Facebook, Twitter en Instagram en zij spelen hierop in door steeds meer integratie te zoeken tussen online media en offline communicatiemiddelen. Het lijkt toch echt dat Brazilië een stapje verder is in het gebruik van social media. Zo zie je bijvoorbeeld dat Instagram hier vaker door bedrijven wordt ingezet als communicatiemiddel dan in Nederland.

Met het WK-voetbal en de Olympische spelen in het vooruitzicht voor 2014, zullen we de ontwikkelingen op dit vlak goed in de gaten houden. Want we verwachten dat tijdens deze evenementen social media één van de meest gebruikte instrumenten zal zijn voor het delen van informatie door het publiek, bedrijven, de overheid en journalisten. We houden u op de hoogte.

Mariela Battistella & Samantha De Caluwé | eBirds

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *