Cijfers geven inzicht in je onderneming

Vroeger waren de jaarcijfers over het afgelopen boekjaar een belangrijk moment: hoe staan de zaken ervoor? Tegenwoordig houdt bijna iedereen online zijn administratie bij en heeft zo ‘real time’ inzicht. “Je financiële administratie is de thermometer van je bedrijf.”

Paul Rijkse, vestigingsleider van Rijkse accountants & adviseurs in Vlissingen, legt uit hoe een goede, actuele boekhouding een ondernemer helpt. “Je omzet maakt inzichtelijk welke onderdelen van je bedrijf goed gaan en wat voor verbetering vatbaar is. Maar minstens zo belangrijk is je brutomarge: hoeveel houd je onderaan de streep over? Moet je misschien slimmer inkopen, ergens op bezuinigen of je prijsstelling wijzigen? Het is ook nuttig om je kosten te vergelijken met voorgaande kwartalen en hoe die zich verhouden tot de omzet. Analyseer dat maandelijks of ieder kwartaal – dan kun je snel bijsturen.”

Paul adviseert ondernemers in de dienstverlening ook, om kritisch naar hun uurtarief te kijken. “Wat zijn je kosten? Kun je alles wel betalen van je omzet? Het is belangrijk te onderzoeken welke
tarieven gangbaar zijn in jouw branche. En wat de gemiddelde brutomarges zijn. In vakbladen kun je zulke gegevens vinden. Zo krijg je ook een goed beeld van jouw sector. Ben je wel
onderscheidend genoeg? Wat zijn de trends? Je moet je onderneming immers blijven ontwikkelen. Klankborden met je financieel adviseur of vakgenoten kan daarbij ook helpen.”

“Cijfers geven niet alleen inzicht, ze kunnen het ondernemen ook uitdagender maken”, merkt Paul tot slot op. “Stel jezelf financiële doelen, kijk of je die targets haalt of hoe je het doet ten opzichte van je concurrenten. Dan gaan je cijfers ‘leven’ en kun je tijdig investeren, extra gaan acquireren of bijsturen als dat nodig is. Zo wordt het ondernemerschap dynamischer.”

Tekst: Marjolijn Bergman
Foto: Jan de Carpentier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *