Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Verantwoord ondernemen met oog op de toekomst

Een investering in de lange termijn. Zo noemt Jac. Weijers, directeur van schoonmaakbedrijf Stoffels Bleijenberg de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Die code is ontwikkeld na de schoonmaakstakingen in 2010 en 2012. “Het concurreren op prijs ging over de rug van de schoonmakers. Het werd steeds moeilijker om personeel te krijgen en het verzuim liep hoog op.”

De code is opgesteld door de schoonmaakbranche, opdrachtgevers en vakbonden en moet de effecten van marktwerking op de arbeidsomstandigheden verzachten. Zo doet Stoffels Bleijenberg niet meer mee in aanbestedingen waar alleen de laagste prijs geldt. “In tijden van bezuinigingen is het lastig opdrachtgevers te overtuigen dat er een grens is. Daarom gaan we elke klant uitleggen wat de code inhoudt. Want ze gaan het merken, en niet alleen in de kosten.” Onderdeel van de code is dat er meer overdag wordt gewerkt in plaats van ’s avonds. “Het is gemakkelijker om personeel te vinden voor overdag. En het heeft een positief effect op de locaties: geef de schoonmaker een gezicht en je vindt minder afval naast de prullenbak.”

Het nieuwe beleid kan klanten kosten, erkent Weijers. “Maar er komen ook opdrachtgevers bij. Het zal iedereen duidelijk worden dat het niet steeds goedkoper kan. Steeds minder mensen willen in de schoonmaak werken. Schoonmakers zullen kiezen voor een werkgever die de code hanteert. Het is een investering in de lange termijn en hoort bij goed werkgeverschap.”

Een andere manier waarop Stoffels Bleijenberg verantwoord onderneemt, is door samenwerking met de gemeente Vlissingen en Orionis Walcheren. De gemeente laat haar gebouwen schoonmaken door mensen die voorheen bij Orionis op de sociale werkvoorziening werkten of die werkloos zijn. Stoffels Bleijenberg begeleidt ze daarbij. “De bedoeling is dat jaarlijks een derde doorstroomt naar een gewone baan, bij ons of elders.”

Wethouder Marin de Zwarte is enthousiast. “Orionis is een gemeenschappelijke regeling. Als gemeente moeten wij, samen met Middelburg en Veere, tekorten in de omzet opvangen. Daarom zochten we manieren waarmee Orionis nieuwe omzet kan genereren, zonder grote investeringen. De schoonmaak is daar een voorbeeld van. Op het moment dat het contract met ons vorige schoonmaakbedrijf afliep, kon Orionis die taak overnemen.”

De medewerkers van Orionis werken op 22 locaties in de gemeente, variërend van parkeergarages tot het stadhuis, vertelt Ingrid Kleingeld, projectleider bij Orionis. “Van een beschermde omgeving binnen het werk-leerbedrijf gaan ze nu naar buiten, maken ze kennis met andere mensen en ander werk. Voor een aantal medewerkers was dat wennen, maar ik hoor vooral positieve geluiden.”

“Het is nadrukkelijk de bedoeling dat Orionis-mensen bij ons schoonmaken,” zegt De Zwarte. “Zo voldoen wij aan de opdracht om mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt te laten doorstromen naar een reguliere baan. Wij bieden een soort oefenruimte, waar mensen onder begeleiding zelfstandig leren werken.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *