Kennisdeling: Familiebedrijven Barometer

Door de crisis stagneert de afzet; mede daarom richt de helft van de familiebedrijven het vizier op het buitenland. Familiebedrijven exporteren echter met name binnen de eurozone, waarmee ze de internationale groeikansen onvoldoende benutten. Continuïteit van de onderneming noemen ondernemers als meest belangrijke doelstelling. Dit blijkt uit de vijfde Van Lanschot Familiebedrijven Barometer, een halfjaarlijkse peiling onder ondernemers in Nederlandse familiebedrijven.

Internationale groeikansen
Driekwart van alle ondernemers die deelnamen aan het onderzoek, ervaart groeiremmingen door de crisis. De helft van de familiebedrijven richt zich op export; bij de helft van de exporterende bedrijven speelt de crisis een rol bij de beslissing om in het buitenland zaken te doen. Een op de vijf familiebedrijven realiseert door de  export méér dan een kwart van de omzet. Bedrijven met een sterk internationaal karakter zijn crisisbestendiger: zij richten zich op groei.

Visie in het hoofd
Bij bijna de helft van de ondernemers zit de visie op de toekomst van het eigen familiebedrijf alleen in het hoofd. Dit maakt familiebedrijven in zekere zin kwetsbaar. Het maakt de managementaansturing moeilijker. Een derde van de familiebedrijven geeft aan dat ze hun toekomstvisie door de crisis niet heeft hoeven aanpassen. Ondernemers die aangeven te werken in een open en actieve bedrijfscultuur zijn positiever over de conjunctuur en de winstverwachtingen.

Vertrouwen in ondernemersklimaat stijgt iets
In het voorjaar van 2012 was 14% van de ondernemers positief gestemd, na de verkiezingen in september is dat vertrouwen gestegen naar 29%.

Rien de Bruine | Van Lanschot bankiers

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *