Kennisdeling: Let op uw zaak

Veel ondernemers zijn zo verstandig geweest, alvorens te trouwen, naar het notariskantoor te gaan om daar testamenten en huwelijksvoorwaarden te laten opstellen. Verstandig, omdat het immers onverantwoord en onzakelijk
zou zijn om de ogen te sluiten voor de gevolgen welke een overlijden of een echtscheiding heeft voorhet voortbestaan van de onderneming.

Jammer dat de meeste ondernemers echter geen onderhoud plegen aan testamenten en huwelijksvoorwaarden. Deze akten zijn door de notaris opgesteld aan de hand van de destijds geldende situatie. In 5 jaar tijd echter kan er veel veranderen in de persoonlijke- maar ook in de zakelijke sfeer.

Onderhoud is dus noodzakelijk. De notaris kan u uitleggen, na bestudering van de laatst opgestelde akten, of deze toe zijn aan wijziging. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat ze nog prima in orde zijn. Wat ik in de praktijk vaak tegen kom zijn huwelijkse voorwaarden met een zogenaamd inkomens verrekenbeding.

Kort gezegd houdt dit in dat de echtgenotes afspreken dat ze elk jaar de in dat jaar gespaarde gelden (niet besteed aan de kosten van de huishouding) fifty fifty delen. Dit dient dan wel elk jaar te worden uitgevoerd, anders kan het goed mis zijn in geval van echtscheiding.

Ook komt het voor dat u in uw testament heeft verzuimd te bepalen wie er zich moet gaan bekommeren om uw onderneming wanneer u bent overleden. Uw verantwoordelijkheid naar uw erfgenamen en personeel gebieden
u, hier aandacht aan te besteden.

Mijn advies: laat de notaris uw huwelijkse voorwaarden en testamenten iedere 4 à 5 jaar bekijken en laat hem adviseren over de wenselijkheid van wijziging daarvan. Let op uw zaak!

Geertjan Sarneel
Meijling & Sarneel Notarissen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *