Column: OpenUp

De wereld van communicatie verandert razendsnel. Social media is niet meer weg te denken. Hoe kan een onderneming een weloverwogen communicatiestrategie voeren?

Mijn advies: OpenUp. Openstellen van binnen uit, een heel eenvoudig principe. Oprecht laten zien waar je voor staat, waar je mee bezig bent en wat je nastreeft. Deze aanpak is voor elke onderneming of organisatie ongeacht de omvang mogelijk. Het vereist wel een moderne bedrijfsstrategie:

1. Van imago naar authenticiteit – Voorheen was het imago belangrijk, daarna de identiteit. Anno nu: authenticiteit. Wees open, eerlijk en vooral: écht. Doe dat op een hele eenvoudige manier: jezelf zijn. Zolang een persoon zichzelf is, zal die persoon mensen aantrekken die hem of haar om die reden waarderen. Met een organisatie is het niet anders; jezelf zijn en dan trek je jouw klanten aan.

2. Van mededelen naar delen – Communicatieafdelingen moeten migreren van ‘uitvoeren’ naar ‘faciliteren’ van communicatie. Dat is een aardbeving in communicatieland. Traditionele modellen zijn gebaseerd op centraal zenden van informatie. Moderne communicatie is gebaseerd op faciliteren van decentrale interactie en écht persoonlijk contact. Een totaal andere benadering die effect heeft op de organisatie. Stel je als organisatie open voor deze wereldwijde ontwikkelingen. Loop er niet voor weg.

OpenUp van binnen uit en ga authentiek delen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *