Kennisdeling: Wees de crisis voor

Een brand in uw bedrijf. Een aangifte tegen één van uw medewerkers. Privacygevoelige gegevens van uw klanten die online komen te staan. U moet er niet aan denken. Naast persoonlijk leed, milieuschade en financieel nadelige gevolgen, vormen dit soort situaties een groot risico voor uw zorgvuldig opgebouwde reputatie.

Uiteraard doet u er alles aan om ervoor te zorgen dat er geen calamiteiten ontstaan. Door veilig te werken en oefeningen te doen, door te zorgen voor een open bedrijfscultuur en goed personeelsbeleid, door te checken en te dubbelchecken. Helaas heeft u niet alles volledig in de hand. Voor een allesverwoestende aardbeving hoeven we hier niet bang te zijn. Een inbraak waarbij zeer gevoelige documenten gestolen worden, kan wel een reëel risico zijn.

Ons advies: maak een risicoanalyse. Welke ‘rampen’ kunnen zich voordoen? Hoe groot is de kans daarop? Welke schade veroorzaakt dit mogelijk? En maak vervolgens een crisiscommunicatieplan. Wat doet u als het incident zich voordoet? Wie informeert u? Via welke kanalen? Wie verzorgt de woordvoering? Ook voegt u een dossier toe met achtergrondinformatie. In het geval van een crisis, kunt u dit meteen uit de kast pakken. Het plan geeft houvast in de heftige dynamiek van een calamiteit. Zo kunt u focussen op de dingen die op dat moment het hardst nodig zijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *