Commerciële kant van het familiebedrijf

BTB+VanIwaarden003Baker Tilly Berk is hoofdsponsor van de leerstoel ‘Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht’ aan de Nyenrode Business Universiteit. Deze leerstoel wordt bekleed door prof. dr. Roberto Flören. Na eerdere onderzoeken naar met name financiële, juridische en bestuurlijke aspecten binnen het familiebedrijf, richt hij zich nu op de ‘zachte’ kant. Wat is de waarde van het ‘merk’ familiebedrijf en hoe benutten bedrijven juist dit aspect?

 “Baker Tilly Berk is van oudsher nauw verbonden met het lokale familiebedrijf”, aldus Armando Hermes, registeraccountant en manager in de accountspraktijk van Baker Tilly Berk Goes.
De adviseurs van Baker Tilly Berk kennen de specifieke problematiek van het familiebedrijf goed en begeleiden deze bedrijven bij het maken van de juiste keuzes. “Familiebedrijven zijn al vaak onderzocht. Eerder onderzoek toonde aan dat familiebedrijven crisisbestendiger zijn en minder hard krimpen. Met dit onderzoek bekijken we de commerciële slagkracht van deze bedrijven. In hoeverre benutten zij het unieke kenmerk familiebedrijf te zijn in hun communicatie en marketing.”

Interviews
In interviews met lokale familiebedrijven haalt Baker Tilly Berk de benodigde informatie boven tafel. Hiermee kan de hoogleraar Flören vervolgens aan de slag. Hij presenteert de uitkomsten van zijn onderzoek tijdens de landelijke dag van het Familiebedrijf op maandag 2 november 2015. “De interviews worden stapsgewijs uitgevoerd. Na een kennismaking met het bedrijf, vragen we familieondernemers een top drie te maken van eigenschappen waarmee het bedrijf zich onderscheidt van branchegenoten. Zaken die daarbij aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld de betrokkenheid van de aandeelhouders, loyaal personeel, rentmeesterschap, lange termijnvisie. Vervolgens triggeren we de ondernemer door te vragen hoe ze juist deze unieke eigenschappen benutten in de communicatie, bijvoorbeeld met nieuwe medewerkers, klanten, leveranciers en geldverstrekkers.”

Iwaarden Schilders
Armando benadrukt dat het onderzoek loopt en dat nog geen conclusie kan worden getrokken. Toch lijkt het erop dat veel familieondernemers zich onvoldoende bewust zijn van deze unieke kracht, die zeker ook marketingtechnisch van waarde kan zijn. Dat beaamt Gerard van Iwaarden van Iwaarden Schilders uit Krabbendijke. Een familiebedrijf, waarvan de geschiedenis ruim 100 jaar teruggaat. Gerard vormde de derde generatie in het bedrijf. Inmiddels is het stokje overgenomen door de vierde generatie, zoon Kees van Iwaarden. “Ons bedrijf is uitgegroeid tot een allround schildersbedrijf dat veel meer doet dan schilderen alleen”, legt hij uit. De vragen van Armando zetten hem tot nadenken. “Een familiebedrijf gaat je na aan het hart. In wat mindere tijden ga je er nog harder tegenaan. Waar andere bedrijven kiezen voor ontslagen, nemen wij genoegen met minder en zetten we alles op alles om iedereen ‘aan boord’ te kunnen houden. Je vindt dat bijna logisch. Nu realiseer ik me dat dit een kracht is waar we meer bij stil zouden kunnen staan. Een bedrijf dat honderd jaar bestaat, schept vertrouwen.”

 

Tekst: Marjolijn Bergmann
Fotografie: Marijana Pajovic

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *