Communiceren tot in het hart van de Zeeuwse samenleving

“Ons DNA is Zeeuws.” Het van oorsprong Zeeuws-Vlaamse communicatieadviesbureau Lievens Communicatie is actief tot in de haarvaten van de Zeeuwse samenleving. “Wij communiceren; altijd op de meest effectieve manier voor onze opdrachtgevers.”

Aan het woord is de driekoppige directie van Lievens Communicatie in Middelburg. In een modern kantoorpand op Park Veldzigt vertellen Cora Zaaijer, Mirjam de Jong en Isabelle Leenhouwers over hun ambities, hun drijfveren en vooral hun werk. Door een management buy-out staan zij sinds de zomer van 2011 aan het roer van dit gerenommeerde Zeeuwse communicatieadviesbureau. “Jan Lievens, de grondlegger van het kantoor, wilde na dertig jaar de bakens verzetten. Hij ambieerde echter ook de voortzetting van zijn kantoor. Omdat wij al gedurende een paar jaar het managementteam vormden, lag deze overname dus voor de hand. Om die reden kon een en ander bovendien volledig geruisloos verlopen. Voor alle klanten en medewerkers was, en is het nog steeds; business as usual.”

Team vol inspiratie
Lievens Communicatie ondersteunt opdrachtgevers bij communicatievraagstukken op het gebied van interne, externe en digitale communicatie, arbeidsmarkt-, marketing- en crisiscommunicatie. Hiervoor beschikt het bureau over een team ervaren en goed opgeleide communicatieprofessionals. “Onze kracht daarbij is dat we werken met een gezonde mix van aanstormende talenten en ervaren vakmensen. Dat inspireert! Bovendien ontstaat hierdoor ruimte voor nieuwe inzichten, nieuwe mogelijkheden. Neem de opkomst van social media; de jonge honden binnen ons team houden hun oudere collega’s scherp en up to date.”

Op en top Zeeuws
Zaaijer en haar collega’s benadrukken dat hun communicatieadviesbureau op en top Zeeuws is. “De opdrachtgevers, de netwerken, de medewerkers; we zijn op allerlei manieren actief in de Zeeuwse samenleving. Niet dat dit altijd zichtbaar is. Wij communiceren immers voor anderen. Rijkswaterstaat, de Westerscheldetunnel, de Sluiskiltunnel, Dow Benelux en de communicatie rond de grote infrastructurele werken als de N61 zijn enkele aansprekende voorbeelden van onze opdrachten en opdrachtgevers.” De dames benadrukken dat niet alleen de opdrachtgevers aan Zeeland verbonden zijn. Zij doen bij voorkeur zelf ook zaken met leveranciers uit de provincie. “Natuurlijk! Waarom moeten we iets in de Randstad halen als onze provincie zelf ook zoveel kwaliteit in huis heeft? Drukkerijen, grafici, fotografen; wij beschikken over een groot netwerk. Daarbij hechten wij veel waarde aan het samenbrengen van mensen. Ten gunste van onze communicatieopdrachten maar evengoed om andere partijen vooruit te helpen.”

Draagvlak creëren
Lievens Communicatie is een van de weinige bureaus in Zeeland dat zich uitsluitend en alleen richt op communicatie. Mensen die bellen voor het drukken van brochures, het verzinnen van een nieuwe huisstijl of het maken van banners worden dan ook vriendelijk doorverwezen naar collegaaanbieders. “Natuurlijk leveren wij deze producten wel maar dan altijd als uitvloeisel van een grotere vraag. Deze producten zijn nooit het startpunt van onze samenwerking maar altijd het resultaat van een advies over de meest effectieve manier van communiceren.”De Jong legt uit dat Lievens Communicatie vaak ingeroepen wordt op momenten dat sprake is van verandering. “Voor het doorvoeren van veranderingen is draagvlak nodig. Dat kan intern zijn, bijvoorbeeld bij een directiewissel, een verhuizing of een fusie of extern. In dat laatste geval kun je denken aan werkzaamheden aan wegen of wijken of bijvoorbeeld, zoals we voor Dow Benelux doen, aan de communicatie met de omgeving.”

Effectief communiceren
In de ogen van Lievens Communicatie start effectief communiceren in veel gevallen met een onderzoek naar de huidige stand van zaken: hoe wordt er over deze organisatie gedacht, door medewerkers, klanten en/of de omgeving. Analyse van een dergelijk onderzoek leidt tot een gefundeerd communicatieadvies. “Op basis hiervan stellen we desgewenst een plan op. Hierin werken we vervolgens de middelen en activiteiten verder uit. Je kunt daarbij denken aan de inzet van social media, bedrijfsbladen, jaarverslagen en beleidstukken maar ook aan boeken, films en de organisatie van evenementen. Wij zetten die middelen in die het meest effectief zullen zijn voor het bereiken van het gewenste doel.”

Tijdelijke ondersteuning
Naast het geven van communicatieadvies verzorgt Lievens Communicatie ook detacheringen en projectmanagement. Ook het coachen van bestaande communicatieafdelingen behoort tot de mogelijkheden. “Verder organiseren wij de training Effectief Schrijven. Deze trainingen zijn bedoeld voor professionals die redactionele teksten schrijven, zoals communicatieadviseurs en -medewerkers, P&O medewerkers, marketingmedewerkers en managementassistenten.”

Enthousiasme
Het enthousiasme waarmee Cora, Mirjam en Isabelle over het vak communiceren praten, werkt aanstekelijk. En logisch,want hoewel iedereen communiceert, groeit het besef dat goed communiceren een vak apart is. “Juist in de huidige wereld, waarin social media een steeds prominentere plaats hebben, is het voor organisaties belangrijk om na te denken over communicatie. Wie zijn wij? Met welk gevoel communiceren wij hierover? Wat gebeurt er om ons heen? Hoe zoeken we de interactie? Daarin zit voor ons ook direct de aantrekkelijkheid van ons vak. We komen op tal van plaatsen, communiceren over de meest uiteenlopende onderwerpen en vormen in veel gevallen ook zelf de doelgroep.”

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *