Contacta 2011 met 21.000 bezoekers bijna te druk

De organisatie van Contacta 2011 mikte op 20.000 bezoekers en kreeg die ook. Ruim zelfs. Een kwartier voor het einde van de beurs werd bekend gemaakt dat 21.035 bezoekers de draaideuren waren gepasseerd. Daarmee werd het bezoekersaantal van 2010 met bijna 6000 overtroffen.

De voortekenen waren er dan ook overduidelijk: Al op woensdagavond oogde het erg druk in de Zeelandhallen en dat terwijl dit jaar de derde hal (Oosterscheldehal) er bijna volledig was bij getrokken. De beursoppervlakte was daarmee dus behoorlijk veel ruimer dan in 2010. Ook op de slotavond was de drukte merkbaar en schuifelden enkele bezoekers verrast binnen met de opmerking dat men lang naar een plaats voor de auto op het toch ruime parkeerterrein had moeten zoeken.

Hoe dan ook een prachtig resultaat voor de organisatie die daarmee wordt beloond voor het vernieuwende karakter van de beurs dat in 2010 werd ingezet. Maar niet iedere standhouder, die toch een serieus bedrag neertelt voor deelname aan de beurs,  was content met de enorme toeloop. Een minder positief geluid dat werd gehoord was onder andere de vraag of Contacta als business-to-business beurs niet zachtjes aan verschuift in de richting van een consumentenbeurs. Op woensdagmiddag worden naast ondernemers, zelfstandigen, managers en directeuren immers (inmiddels traditioneel) met name veel kinderen met ouders, werknemers en gepensioneerden teruggevonden op de beursvloer. Voor veel standhouders is dat een ingecalculeerd randverschijnsel en men ondergaat veelal gelaten deze oninteressante groep bezoekers die voornamelijk op zoek is naar eetbare weggevertjes of bijzondere hebbedingetjes. Veel leraren in het VMBO en MBO bieden hun leerlingen een ‘middagje Contacta’ aan omdat het voor deze groep best leuk en leerzaam is om te zien hoe het Zeeuwse bedrijfsleven zich op een beurs presenteert. Ondertussen krijgt de standhouder echter minder waar voor zijn of haar geld en wordt een daling van de bezoekerskwaliteit ervaren.

Voor het eerst ondervonden sommige exposanten dat een hoog bezoekersaantal de beurs ook simpelweg te druk kan maken. Het effect is dan dat potentiële klanten of bestaande relaties automatisch ‘meegaan met de stroom’ en minder oog hebben voor nieuwe leveranciers. Of zoals een standhoudster zei: “Als het zo druk is kijk je toch ongemerkt vaak over de schouder van je gesprekspartner met het gevoel dat je bekenden mist of dat nieuwe klanten je stand ongemerkt voorbij lopen”.

Het zijn een paar kanttekeningen bij een beurs die verder uitstekend was georganiseerd en waarbij sprekers als Bram Moszkowicz, Wubbo Ockels en Jan van Halst bij velen tot de verbeelding spraken. Er hing een positieve sfeer en het woord ‘crisis’ werd nauwelijks gehoord. Ook het team van Zeeland Business beleefde een positieve beurs. Er werden veel nieuwe contacten gelegd en nog meer bestaande zoals gewoonlijk aangehaald. Het was zelden rustig op de stand en rond 22:00u werden voeten en benen dan ook goed gevoeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *