Contacta wordt beste B2B beurs van Nederland

Een grote netwerkbeurs als Contacta neerzetten, dat vraagt wat van je organisatorisch vermogen. Rob Scharff is door LMG Exhibitions ingehuurd als beursmanager van Contacta en onder andere verantwoordelijk voor de sales van de pleinen. Zeeland Business Magazine spreekt hem tussen de drukke bedrijven door.

Eerder was Scharff werkzaam als Manager Catering van Ahoy Rotterdam, directeur van de Zeelandhallen en Manager Catering bij Libéma. Die laatste was voorheen de organisator van Contacta. Scharff kent dus het klappen van de zweep. Toch is het neerzetten van een dergelijk evenement altijd een grote uitdaging. Scharff: “We beginnen al een jaar van tevoren met het bedenken van een thema, wat de sfeer moet zijn, hoe de inrichting eruit gaat zien en welke sprekers er komen. Mijn hoofdtaak is voornamelijk de verkoop van de stands op de pleinen. Een van de spannende dingen vind ik altijd of het thema zal aanslaan. Wij komen met een idee en moeten dat zodanig zien te vertalen naar de beurs dat bedrijven enthousiast worden en graag een stand op Contacta willen. We hebben weliswaar een klein team, maar verzetten er een berg werk mee.”

Wanneer alles uitgedacht is en de beurs op papier is uitgetekend, begint het echte werk. Met krijt wordt op de vloer een tekening gemaakt van de indeling, vervolgens wordt er vloerbedekking gelegd en komen de facilitaire zaken zoals water en elektra. Ten slotte worden de stands opgebouwd
en ingericht. “Tijdens dit proces wordt er nogal eens een beroep gedaan op onze flexibiliteit. Ondernemers willen er drie vierkante meter bij, of hebben juist minder nodig. Pas dat maar eens even aan in die enorme puzzel. Maar dat moet gewoon lukken, we zetten namelijk hoog in op service en comfort tegenover de ondernemers. Zij zijn tenslotte onze ambassadeurs.”

“Het volgende spannende moment is als de beurs van start gaat. Zullen al die verwachtte bezoekers ook komen? Als dat lukt en de standhouders zijn tevreden, dan is de beurs geslaagd. Tijdens de beurs wil ik altijd zoveel mogelijk mensen spreken. Wat vinden ze ervan? Waarom komen ze naar Contacta? Dat vind ik eigenlijk nog het leukste, al die mensen die je spreekt. Je moet wel van mensen houden in deze branche, anders wordt het niks. Inmiddels weet ik dan ook wel wat werkt en wat niet. Contacta wordt nu heel serieus genomen en dat betekent dat we Zeeland hiermee echt op de kaart kunnen zetten. Onder andere door de bekende sprekers tillen we het steeds naar een hoger plan. Ik ben er van overtuigd dat Contacta de beste B2B beurs van Nederland gaat worden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *