Containervervoer in de lift

JeanTEKST: LIESBET MALLEKOOTE & FOTOGRAFIE: RUDEN RIEMENS

Als het aan Jean Ruinard van Zeeland Seaports ligt, is er nog veel ruimte voor groei in het containertransport via Vlissingen: de komst van rederij CMA CGM bewijst dat. Maar dan moeten de vervoerders de Zeeuwse haven wel weten te vinden. “Er wordt nog te snel gekozen voor Rotterdam of Antwerpen. Vlissingen heeft voordelen waar de anderen niet tegenop kunnen.”

Toen Ruinard drie jaar geleden vanuit de logistieke wereld bij Zeeland Seaports terecht kwam, is hij eerst de vervoersstromen gaan inventariseren. Momenteel passeert zo’n 400.000 TEU (Twenty feet Equivalent Unit-containers) de havens van Zeeland Seaports, maar in een omtrek van 150 kilometer rond de Zeeuwse havens liggen nog 2,5 miljoen TEU die deze kant op kunnen komen. “Tegenwoordig is de tendens: alles wat in een container kan, gaat in een container. Daar moet je in meegaan.”

Inmiddels is Ruinard druk met contacten leggen. “Om rederijen hier naartoe te halen, heb je lading en faciliteiten nodig. Die lading is er, in onze achtertuin. De faciliteiten zijn nu nog beperkt, maar een aantal bedrijven in de haven kan containers behandelen en er zijn mogelijkheden om op korte termijn een bescheiden terminal te realiseren. Als die er eenmaal ligt, kunnen we nog actiever bedrijven aantrekken.”

CMA CGM, de derde rederij ter wereld, ziet in elk geval potentie in Vlissingen en opende begin november een lijndienst naar Afrika. Managing director Joop Mijland: “Wij begrepen van verladers dat ze veel kosten moesten maken om hun lading in Rotterdam of Antwerpen te krijgen en dat er behoefte was aan een dienst vanuit Vlissingen. Daar zitten we letterlijk om de hoek bij de verladers en zit in onze ogen een behoorlijk potentieel.”

In samenwerking met Kloosterboer vervoeren de schepen van CMA CGM wekelijks onder meer uien, aardappelen en vis naar West-Afrika. Het ontbreken van een grote containerterminal was voor de reder geen gemis. “Wij redeneren anders. We hebben geen uitgebreide infrastructuur nodig om lading binnen te halen. Wij hebben de lading, Kloosterboer heeft voldoende faciliteiten en vanuit een bescheiden start laten we het groeien. Vlissingen is geen concurrent van Antwerpen of Rotterdam. De haven is een aanvulling, en een alternatief voor verladers in de regio.” Inmiddels kijkt CMA CGM al naar andere mogelijke lading. “Naast export denken we ook aan import, bijvoorbeeld van fruit uit Zuid-Spanje. Momenteel onderzoeken we of we op die markt een alternatief kunnen bieden voor vervoer over de weg.”

Intussen reageren concurrerende vervoerders die naar Antwerpen en Rotterdam rijden, door hun tarieven aan te passen, merkt Mijland. “Wij verwachten dat onze klanten loyaal zullen zijn. Samen met Kloosterboer hebben we flinke investeringen gedaan, we hebben concurrerende tarieven en een service voor de deur.” Hij merkt wel dat het tijd kost om de Zeeuwse producenten over de drempel te krijgen. “Ze kennen de verhalen van grote ondernemingen die veel beloofden maar het niet konden waarmaken en zijn daardoor wat argwanend. Het is een kwestie van rustig opbouwen.”

Een van de bedrijven uit de regio die al wel gebruikmaakt van de lijndienst van CMA CGM is MSP Onions uit Nieuwdorp. De uienhandelaar vervoert zijn producten via Vlissingen over de hele wereld. “Op dit moment gaan onze uien naar 70 tot 80 landen”, vertelt Lindert Moerdijk van MSP. Tot voor kort vervoerde hij zijn uien per binnenschip of vrachtwagen naar Rotterdam of Antwerpen. Nu gaat verreweg het grootste deel via Vlissingen. “Wij halen de containers op, laden ze vol en leveren ze weer af. Elke container hoeft nu maar 5 kilometer te reizen, tegen 200 kilometer in het verleden. Dat scheelt tijd, geld en 6000 kilo Co2-uitstoot per week. Bovendien kunnen we die vrachtwagens dan weer op een andere plek inzetten.”

Per vrachtwagen kan Lindert Moerdijk nu 12 containers per dag verplaatsen, tegen 2 of 3 naar Antwerpen. “Dat ligt niet alleen aan de afstand, maar ook aan de havenmentaliteit. Je wordt in Vlissingen snel geholpen, als je eens iemand wilt spreken zijn de lijnen kort, er zijn geen wachttijden vanwege onderbezetting of andere problemen. Je loopt geen kans dat je lading niet meer mee kan, omdat je door files te laat bent. Alleen maar voordelen, eigenlijk.”

Hij vindt het jammer dat de Zeeuwse haven nog zo weinig bekend is. “Veel bedrijven blijven doen wat ze altijd doen en zien de voordelen niet van Vlissingen. De transporteurs staan ook niet te springen, want die zien hun werk verdampen. Wij hebben onze eigen vrachtwagens, dus dat probleem hebben wij niet.” Lindert Moerdijk ziet graag dat meer bedrijven de overstap maken naar Vlissingen. “Hoe meer er meedoen, hoe goedkoper het vervoer per boot wordt. Bovendien wordt hiermee de concurrentiepositie van exporterend Zeeland verstevigd en kunnen bedrijven verder groeien. Zowel het barge-concept van Kloosterboer als de directe afvaart van CMA CGM zijn fantastische initiatieven die tijd, geld, fileleed en Co2-uitstoot besparen.”

Behalve CMA CGM zijn er nog meerdere rederijen die Vlissingen hebben ontdekt, vertelt Jean Ruinard. “Van een van deze rederijen zullen we op korte termijn een tweewekelijkse dienst aankondigen, met spoedig vervolg naar een wekelijkse dienst. De komst van één grote reder zoals CMA CGM is al groei, en dat nu ook andere partijen naar onze haven kijken, is winst. Dat is in het verleden nooit gedaan.”

Ruinard verwacht dat in het kielzog van CMA CGM meer bedrijven naar Vlissingen zullen komen. “Reders en verladers ontdekken dat alles hier in Vlissingen veel soepeler gaat. In onze haven is een goede werkmentaliteit, je bent zo op de Noordzee, er zijn prima verbindingen zonder files over water, spoor en de weg.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *