Creativiteit in de autobranche

Ook de autobranche heeft het moeilijk de laatste jaren. Zo wordt de aanschaf van een nieuwe privé-auto een jaartje uitgesteld, gaat de tweede auto de deur uit en kijken zakelijke rijders uit naar zuinige en milieuvriendelijke modellen. Een aantal praktijkvoorbeelden waar de autobranche mee te kampen heeft. Daarnaast zijn de traditionele manieren van verkopen en adverteren een beetje op z’n retour. Tijd voor vernieuwing en inspiratie als het gaat om het vinden en binden van klanten.

Bij Auto Poppe, dealer van Volkswagen en Audi, besloten ze dit jaar om het roer volledig om te gooien. Niet langer adverteren op de achterpagina van de PZC, maar uitkijken naar nieuwe manieren van klantenbinding. Daarom werd er op zaterdag 16 maart een Ladies Day georganiseerd. Vrouwen uit alle windstreken van Zeeland en zelfs daarbuiten, kwamen massaal naar deze speciaal georganiseerde dag. Het heeft hen op deze dag aan niets ontbroken. Binnenkomend via de roze loper, door een haag van ballonnen, stonden er diverse standjes, waar er massages, hapjes, drankjes, workshops en diverse schoonheidsproducten werden gepresenteerd. Zelfs Maik de Boer was in huis gehaald om er een topdag van te maken. De stoere vrouwen konden deelnemen aan een kampioenschap banden verwisselen en de schaars aanwezige mannen vergaapten zich ondertussen aan de nieuwe modellen in de Audi-showroom. “Voor alle partijen een groot succes”, geeft directeur Jan Jaap Hietkamp aan. “We zijn in alle opzichten geslaagd in onze opzet. We hebben bestaande en nieuwe klanten bereikt, maar zijn bovenal opvallend in beeld geweest. Wat zo op het eerste gezicht een onlogische keuze lijkt, blijkt een succesformule en is beslist voor herhaling vatbaar!”

Jan-Willem de Voogd, Mitsubishi-dealer in Vlissingen heeft andere verkooptechnieken in de strijd gegooid. In samenwerking met het Accountantskantoor AcconAvm en leasemaatschappij EDW Autolease uit Goes is er op 13 maart een netwerkbijeenkomst georganiseerd voor zakelijke rijders. In juli van dit jaar komt Mitsubishi uit met een nieuw model Outlander, die de zakelijke rijder vele voordelen kan opleveren. “Uiteraard kun je er voor kiezen om dit via advertenties of nieuwsbrieven over te brengen op je klanten, maar wij hebben er voor gekozen om dit op een andere manier aan de man te brengen,” geeft Arianne de Voogd aan. In het kader van het maatschappelijk verantwoord ondernemen is de focus gelegd op duurzaamheid en geldbesparing, en zijn de fiscale voordelen, die het berijden van het nieuwe Mitsubishi model met zich meebrengt, ruimschoots voor het voetlicht gebracht: “Voor alle partijen een win-win situatie, dankzij een unieke samenwerking, goed advies én de kracht van Social Media hebben we al diverse orders kunnen noteren”. Sterker nog, de vraag is vele malen groter dan het aanbod. Over recessie gesproken…

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *