De app wordt volwassen

DSC_1417‘Een app voor de heb’ is er niet meer bij. De keuze voor een app of webbased oplossingen wordt inmiddels weloverwogen gemaakt. Daarbij is de vraag van de klant, en heel vaak diens klant, leidend. Daarvoor zijn volop standaardoplossingen beschikbaar. Toch pleiten Jovan Dierkx van TiDi Graphics in Terneuzen en Francesco Cavallieri van Cavallieri & Co uit Middelburg voor maatwerk.

Inmiddels kan het: een winkel binnenstappen en direct een ‘loyalty punt’ vergaren, een broek bekijken en onmiddellijk een berichtje ontvangen met een aantrekkelijke aanbieding. Jovan Dierkx en Francesco Cavallieri kennen de mogelijkheden die internet, apps en webapplicaties bieden. Daar zomaar instappen is voor beide heren geen optie. Centraal staat de vraag: wat wil je bereiken?

Juiste vertaalslag
Cavallieri & Co is gespecialiseerd in online communicatie. De kracht van het bedrijf is dat het de juiste vertaalslag weet te maken tussen de wens van de klant en de technische kennis van techneuten. “Die vertaalslag is nodig om tot de juiste oplossing te komen. Een mooi voorbeeld is hetgeen we voor Traas Ongediertebestrijding realiseren. De klanten van Traas willen inzicht in de metingen en willen daarnaast advies over eventueel noodzakelijke stappen. Dat realiseren we met een op maat gemaakte app waarop de ongediertebestrijders per meetpunt de meetgegevens kunnen registreren. Deze gegevens worden vervolgens via een webbased oplossing aan de klanten aangeboden. Zij hebben daarmee real-time inzicht in de ongediertebestrijding. Het enige wat ze nodig hebben, is een computer of ander device en internet.”

Off- en online
Jovan Dierkx herkent zich in die keuze van Francesco. De beschikbaarheid van internet is een belangrijke afweging. Een app kun je ook offline gebruiken. Monteurs kunnen gegevens dus ook invoeren op plaatsen waar de internetverbinding niet of nauwelijks functioneert. De gegevens worden automatisch gesynchroniseerd zodra er een internetverbinding mogelijk is. “Een app ontwikkelen is kostbaar en niet in alle gevallen noodzakelijk. Soms volstaat een goede online applicatie. In dat geval is het wel belangrijk dat deze benaderbaar is via alle mobiele devices. We hebben bijvoorbeeld recent voor een winkelcentrum een website ontwikkeld waarop bezoekers een code kunnen invoeren om mee te dingen naar een prijs. Een mobiele applicatie dus en geen app want het is niet noodzakelijk om deze offline te kunnen benaderen.”

Steeds persoonlijker
“Met de mogelijkheden die apps en webbased oplossingen bieden, wordt het steeds eenvoudiger om heel gericht en persoonlijk te communiceren. Het voorbeeld van de kledingwinkel spreekt boekdelen”, aldus Jovan. Francesco beaamt dit en ziet dat er hier ook steeds vaker behoefte aan is. “Het voorbeeld van Traas is aansprekend en zoiets is mogelijk voor veel bedrijven die directer willen communiceren met klanten of opdrachtgevers. Er is op dat gebied nog veel te winnen.”

Tekst: Caroline Houmes
Fotografie: Jan Bos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *