De brexit komt eraan – voorkom dat het chaos wordt

Op 29 maart is het zover: dan treedt het Verenigd Koninkrijk (VK) uit de Europese Unie. De grote vraag is: komt er een ‘deal’ of wordt het een harde brexit? Die onzekerheid maakt dat ondernemers twijfelen of ze stappen moeten zetten en zo ja, welke? “Voor ons is het gewoon afwachten geblazen!”

Volgens de Zeeuwse gedeputeerde Jo-Annes de Bat ligt de grootste uitdaging bij bedrijven die nooit buiten de EU exporteren. “Zij zijn niet gewend aan douaneprocedures en moeten een douanenummer aanvragen, zorgen dat hun software en contracten op orde zijn en dat hun personeel bekend is met alle douaneformaliteiten. Er zijn signalen dat een hoop bedrijven voorraad opbouwen, zodat een harde brexit niet meteen problemen oplevert. Met douane en politie overleggen we hoe we om moeten gaan met eventuele lange rijen bij de havens of chaos. Want vergeet niet dat alles met elkaar samenhangt: stagnatie op één plek heeft effect op de hele keten.”

Getroffen sectoren
Uit een rapport van het Comité van de Regio’s blijkt dat Zeeland het hardst wordt getroffen, omdat 5,2 procent van onze economie is gerelateerd aan het VK. Vooral de chemische industrie gaat de gevolgen van de brexit voelen. Jo-Annes: “Daarnaast kampen veel Zeeuwse ondernemers met houdbaarheidsvraagstukken, bijvoorbeeld bij de export van groenten, fruit en vis. We merken dat sinds een aantal maanden iedereen op scherp staat.

Zeeuwse nuchterheid
KV Techniek uit Goes is specialist in robotautomatisering voor de voedsel-, metaal- en petrochemische-industrie. Directeur Bastiaan Krijger: “10 tot 15% van onze export gaat naar het VK. Tot op heden heb ik de brexit een beetje op mij af laten komen. Misschien mijn Zeeuwse nuchterheid? Maar nu besef ik wel dat ik wat zaken moet regelen en dat kost meestal tijd. We leveren eind dit jaar aan een klant nabij Londen een geautomatiseerde robotlijn, die we daar ter plekke gaan installeren. Dus ik heb nog wel even.” Bastiaan laat zich informeren door de Metaalunie en gaat binnenkort praten met een ondernemer in de buurt. “Zij exporteren veel buiten de EU, dus hebben al ervaring. Natuurlijk moet er het nodige gebeuren, maar laten we het ook niet spannender maken dan het is: het wordt vast geen onbegaanbaar pad.”

Lobbyen voor de vissers
Foort Lokerse, algemeen directeur van de Zeeuwse Visveiling, ziet het allemaal wat somberder in: “De grootste angst is dat we straks niet meer in Britse wateren mogen vissen, terwijl daar tussen de 40 en 50% van onze vangst vandaan komt. Vooral Vlissingen en Arnemuiden worden hard getroffen. En daarmee de hele keten: de veiling, het transport, de visverwerking. En dan hebben we ook nog het pijndossier van de pulsvisserij. De individuele visser zit de hele dag op zee, die kan er weinig aan doen. De lobby wordt dus gevoerd door Visned en de Nederlandse Vissersbond. Die Engelse vissers denken dat ze straks in het paradijs belanden. Maar ze vergeten dat 95% van hun vangst geëxporteerd wordt naar de EU. Met een importverbod kunnen we ze dwingen om concessies te doen. Maar dan moet er wel een akkoord zijn. Juist die machteloosheid geeft een rotgevoel!”

Denken in kansen
Voor North Sea Port is het VK met 8% van het totale volume de tweede handelspartner. CEO Daan Schalck: “Wij hebben alle scenario’s in kaart gebracht en zien naast een hoop uitdagingen ook kansen. Als goederenstromen na de brexit een alternatieve route zoeken, kunnen wij met onze internationale ervaring nieuwe investeerders aantrekken. Naar mijn idee zijn de grote bedrijven inmiddels goed voorbereid. Maar zijn de Britten dat ook? En als er grote vertraging ontstaat door stagnatie, dan brengt dat toch overlast of kosten met zich mee. Mijn advies aan ondernemers is: bereid je voor op het slechtste scenario. Wordt het geen harde brexit, dan kan het alleen maar meevallen!”

Vragen? neem dan contact op via: brexit@zeeland.nl.
Informatie? Ga naar: www.hulpbijbrexit.nl en www.brexitloket.nl

Tekst: Marjolijn Bergmann
Fotografie: Jan de Carpentier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *